Halloj!

Nå skal jeg starte arbeidet med mitt livsprosjekt... Vil bare diskutere om jeg tenker riktig. Jeg skal bytte fasade, isolere, fikse deler av svillen samt sette inn nye vinduer på mitt trehus bygget i 1915.

Per dags dato er det ingen isolasjon i huset, mer en plate på innerveggene... Bak den gamle fasaden er det et luftrom på ca. 110 mm før den indre plankeveggen av liggende bord.

Huset har setninger men har ikke beveget seg på minst 20-30 år.

1. Jeg tar en side av gangen og river bort all gammel fasade nede ved svillen
2. Svillen byttes der det trengs med ca. 600-700 mm av gangen
3. Resten av fasaden rives bort og settes opp på nytt for å bli rett.
4. Isolering med Roxull (?) direkte mot den indre plankeveggen. Jeg bruker her 2 forskjellige tykkelser for at det skal bli tett. Er det ok å bruke 70+45 (=115 mm) der rommet er 110 mm? Funker det med isolasjon på rull eller er plater det som gjelder?
5. Vindtett papir etter alle kunstens regler.
6. Bytte av vinduer, blikk og lister. Har PVC vinduer, er det å foretrekke å tette med isolasjon eller bruke fugeskum. (Uhyre flotte vinduer forresten :D )
7. Lektet panel etter alle kunstens regler...

Har sikkert glemt noe men er tanken gal eller er jeg på rett vei?

TUSEN TAKK!!!
LaraM - smått forvirret

Hei LaraM!

For et stort prosjekt!
Og hvor vanskelig det er å gi gode råd!
Når du likevel ser ut til å være forberedt på å legge ned så mye arbeid, ville det vært veldig trist om det ble dårlig fordi du kanskje går glipp av noe, i sammenhengen, "lite".
Det er slitsomt å forelske seg i en gammel kåk!

Å bytte syll er besværlig, men det går selvfølgelig.
Men hvorfor har den blitt dårlig? Er det for nærme til bakken slik at regn eller snø ligger mot? I så fall bør du utbedre dette også, ellers blir den sannsynligvis dårlig igjen.
Ikke glem syllremsen imellom. Betong og tre liker ikke nærkontakt! Tre tar til seg fuktighet, og betong suger opp "ny" fuktighet hele tiden.

Skulle så ønske å ha en aldringsbestandig plast mot innerväggen som diffusjonssperre. Veggen du bygger nå får helt andre egenskaper enn den gamle, som kunne puste i alle retninger. Denne veggen skal holde varmen inne og fuktighet ute, samtidig som den skal være så ventilert at den ikke beholder fuktighet.

Kunne gjerne sett en enda tykkere vegg og isolasjon enn det du planlegger, men det avhenger jo av hvor varmt det skal være om vinteren. Synes du skal bruke plater med ganske høy tetthet. Det gjør ikke så mye om den bukter ut under vindsperren (selv om du heller ikke tjener noe på det), så lenge du distanserer ut ytterpanelet, slik at du har en luftspalte mellom papir og panel. Ellers eldes panel og papir for tidlig.

Fyllingen av vinduet synes jeg du skal sjekke med produsenten om. Det kan hende de har mer spesifikke tips, slik at du unngår trekk, kaldras og kuldebroer.
Litt forskjellig fra vindu til vindu.

Hvor sprø tankegang du har, vil jeg ikke gå inn på, (He, He!), ville ikke kunne kommet opp med et mer "gjennomgripende" prosjekt selv! :)

Gratulerer med å slippe fritidsproblemer de nærmeste årene! :D

Lykke til!

mvh Johan

"Er tanken gal?" :D Joda, å gi seg ut på et slikt prosjekt er nok gal nok når det finnes nøkkelferdige hus :D:) Men gøy når det er ferdig og man lærer masse underveis. ;)
Det var lenge siden jeg gjorde mitt monsterprosjekt, men i det inngikk blant annet å legge til og isolere tømmervegger fra 1800-tallet, og jeg er ganske sikker på at vi satte diffusjonssperre akkurat slik Korp-Johan beskriver.
Så ville jeg bruke fugeskum rundt vinduene, gjorde det da vi byttet ut et av vinduene i vårt nåværende prosjekthus, og det er både praktisk og effektivt, mye bedre enn å bruke drev synes jeg.

Ha det moro de nærmeste årene! Og lykke til!
Jan-Å

Haha! Dere reagerer som de fleste i min omgivelse - men jeg våger å nekte å rive...

Har så langt "bare" funnet ca 400 mm dårlig syll og dette skyldes et lekkende rør. Huset har stått tomt de siste 6-7 årene, og det går an å se at det ikke er en ny skade. (Men det kommer sikkert mer :-S )

Når det gjelder isoleringen, vil jeg legge 50 mm innenfra også for å gjøre det litt mindre "villa-opp-ned".

Takk for rådene!!!

Ha en god sommer!

Mvh
LaraM

LaraM skrev:
4. Isolering med Roxull (?) direkte mot den indre plankveggen. Jeg bruker her 2 forskjellige tykkelser for at det skal slutte tett. Er det ok å bruke 70+45 (=115 mm) der rommet er 110mm? Fungerer det med isolasjon på rull eller er plater det som gjelder?
Eneste tanken jeg har er at man skal unngå å komprimere isolasjonen, da det er luften i materialet som isolerer.
Trykker man sammen isolasjonen så mister man isoleringsevne.
Nå handlet dte dog bare om 5mm, så det var vel ikke noe å gråte over, bare et tips på veien.

Takk for svaret, _bystrom_ =)
Grunnen til at jeg skal (delvis) bruke to forskjellige tykkelser er at jeg skal rette opp veggene "litt" samtidig... Var litt uklar i setningen der (også...)

Mvh
LaraM - endelig på g =) I morgen ryker litt gammel låkt panel samt sjekk av ytterligere syll

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.