I dag traff vi byggelederen på stedet for å diskutere trappen. Dessverre ble vi ikke klokere. Det eneste vi kunne konstatere når byggelederen viste oss tegningene, var at trappen var tegnet inn på denne måten allerede i plantegningen. Absolutt ingenting vi kunne ha oppdaget om han ikke hadde pekt på det, og det var han enig i.

Nå venter jeg på en forklaring fra Myresjöhus (og kanskje Snickarlaget) i løpet av morgendagen. Dessverre er min følelse nå at det er som flere av dere sier... en feil.
 
  • En tretrapp med tre avsatser i tre etasjer på et interiørbilde, med parkettgulv og treverkrekkverk.
Og da kommer det uunngåelige spørsmålet:
Hvem skal stå for fadesen?
 
Ja, fint ble det ikke, det der blir man tvunget til å gjøre om skulle irritere meg på det til jeg ble sprømotivert til å bygge noe bedre selv.
 
Om det nå var tegnet inn på tegningen så kunne man vel absolutt oppdaget det? Nå vet jeg ikke hvordan Myresjöhus gjør visse ting men da jeg bygde med LB-hus så var jeg nødt til å godkjenne og skrive under samtlige tegninger før noe gikk i produksjon. Riktignok kreves det jo at man vet hvordan man skal lese en tegning for å forstå alt men skal man skrive under noe så mener jeg at man også bør vite hva man skriver under. Nå jobber jeg i byggebransjen så jeg kan lese en tegning, noe som var flaks for vi fant flere ting på tegningene vi måtte endre for at det skulle passe oss eller som rett og slett var feiltegnet.
 
Kan være enig med de andre at det der ser jo ikke klokt ut! Venter med spenning på oppfølgeren..
 
hvorfor ser jeg ikke noen doble rekkverk? Der oppe må det jo finnes et stigende rekkverk og en fallsikring. Hvordan skulle man løse det ellers?
gaia
 
Hvordan mener du gaia? Gelender kan det vel være, men man trenger kanskje ikke ha alle pinnene ned til vangstykket..

Edit: Tillegg: når man bygger trappen i riktig bredde dvs...
 
Sist redigert:
Dere må nok vente på oppfølgeren... Myresjöhus kan ikke si noe ennå, men har diskusjoner internt. Alle involverte som jeg har snakket med har iallfall stilt seg spørrende til løsningen man har valgt. Jeg håper at Myresjöhus tar sitt ansvar og sørger for å rette opp dette på en eller annen måte. Så langt har de vært veldig forståelsesfulle for våre synspunkter.
 
jhenrikj skrev:
Om det nå var tegnet inn på tegningen så kunne man vel klart oppdaget det? Nå vet jeg ikke hvordan Myresjöhus gjør visse ting men når jeg bygget med LB-hus så var jeg nødt til å godkjenne og skrive under alle tegninger før noe gikk i produksjon. Visstnok kreves det jo at man vet hvordan man skal lese en tegning for å forstå alt, men skal man skrive under noe så mener jeg at man også bør vite hva man skriver under. Nå jobber jeg i byggebransjen så jeg kan lese en tegning, noe som var flaks for vi fant flere ting på tegningene vi måtte endre for at det skulle passe oss eller som rett og slett var feiltegnet.
Vi har en lignende trapp fra snekkerlaget men vår går direkte mot veggen uten sprekk og vi har ikke doble rekkverk, kun en håndløper i trappen. Av nysgjerrighet så jeg på våre tegninger og det synes ingen forskjell på rekkverket i overetasjen og håndløperen i trappen, på tegningen ser det ut til å være samme, men åpenbart har vi fått forskjellige så jeg synes det er tvilsomt om man kunne oppdaget det på tegningen og at det er TS sitt ansvar. Dessuten så er det vel helt klart feil trapp som er bestilt/leverert og at kreve at kunden blant hundrevis av detaljer skal reagere på det er vel litt å ta i.

Man må et sted forutsette at selgeren og husprodusenten har kontroll på hvilken trapp som bestilles og at den passer valgt planløsning og om det nå er slik at man tror at kunden vil ha glippe og doble rekkverk i stedet for en normal løsning, så bør man vel spørre tydelig før man tegner inn noe slikt. Snekkerlaget har antageligvis bare levert det som ble bestilt. I så fall burde det være veldig enkelt å ordne opp med hjelp av bestillingen fra Myresjöhus.
 
Gaia: jeg vet ikke hvorfor dfu ikke ser noen doble rekkeverk, på min datamaskin vises de tydelig og som ansvarlig for trappevasking må jeg bare si at slik kan det ikke se ut. Rekkeverket på trappen må bort og nekter de å sette inn en ordentlig trapp må hullet dekkes på en god måte, slik at ikke støv og tape ting setter seg fast i sprekken. Vi hadde en slik sprekk men bare 2 cm bred i vår trapp, sparsomt dekket med lsit og det var jo IKKE gøy å se hva som var der bak når vi tok ned trappen i sommer.

Ser at de dessuten ikke har dekket for bjelkelaget ennå, hvordan har de tenkt å komme til å gjøre det snuyggt når rekken sitter der?
 
Anna_H skrev:
Ser at de dessuten ikke har dekket for bjelkelaget ennå, hvordan har de tenkt å komme til for å gjøre det snyggt når rekkverket sitter der?
.:D.
 
Ja, det blir virkelig interessant. Selv om trappen nå skulle se ut så kan man virkelig spørre seg hvorfor man har skrudd på plass rekkverket før man har gjort ferdig veggen.
 
Å fikse veggen er ikke noe problem. Da mannen min besøkte huset viste det seg at man faktisk hadde satt opp listen på veggen. Sjekk ut bildene.

Det vi ikke forstår er hvorfor man har gjort det før vi har blitt enige om hvordan vi skal gjøre med trappen...
 
  • Trapp med metallspiler og trelist montert på veggen i moderne interiørdesign.
Et bilde til
 
  • En innendørs tretrapp under montering, med lys treverk og hvite detaljer, i et rom med hvitmalte vegger.
gaia skrev:
hvorfor ser jeg ingen doble rekkverk? Der oppe må det jo finnes et stigende rekkverk og et fallbeskyttelse. Hvordan skulle man løse det ellers?
gaia
Man har vel bare en håndlist i trappen om det allerede finnes et rekkverk? i TS tilfelle er det rekkverk både i trappen og et rekkverk som fallbeskyttelse.
Ser Du ikke det gaia? ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.