I dag var vi forbi vårt hus (som bygges av Myresjöhus) og så på trappen vår som nettopp har blitt satt på plass. Men nå når jeg ser på bildene synes jeg det ser litt rart ut, burde ikke trappen "fylle ut" hele bredden i stedet for at det er en åpning mot veggen på venstre side.

Som en konsekvens av dette har vi nå også doble rekkverk der oppe, noe som ikke i det hele tatt ser ut som vi hadde tenkt oss.

Er det noen som vet om det er vanlig/standard at man gjør så?
 
  • Trapp i tre etasjer med treverkstrinn og metallrekkverk, glippe på venstre side mot vegg, dobbelt rekkverk øverst, under bygging i hus fra Myresjöhus.
Jeg har egentlig bare egen konstruksjonserfaring av en eneste trapp, og det er den vi bestilte til huset vi bygde selv i løsvire. Den så ikke ut sånn, men vangene ble festet i veggene. Jeg kan ikke huske at jeg noen gang har sett denne løsningen på en trapp, kan ikke se noen fordel med den konstruksjonen.
Spør du meg, vil jeg si at "noen" har målt feil, det skal ikke være slik tror jeg, men man måtte løse det på stedet da man oppdaget at trappen ikke stemte med hullet den skulle sitte i.
 
Det ser ut som målefeil på bredden, det er vanskelig å utvide selve trappen, men man kanskje skulle ha plassert den
så det har vært like stor glippe oppe og nede til høyre og deretter skjules med en slags list, ellers er det bare å
bygge ny trapp.
 
Jeg hadde det likt på et hus en gang i tiden. Forklaringen da var at veggen som trappen stod inntil var av gips og på den måten ikke kunne håndtere påkjenningen av å feste trappen i veggen. Men det forklarer dog ikke hvorfor man må ha en sååå stor glipe. Så hvorfor det er som på bildet kan jeg ikke forklare, men som Jan og ble tror så synes også jeg at det lukter målefeil.
 
Det burde vel ha blitt bedre om de hadde latt mellomrommet være i den nedre delen i stedet og bygget det igjen med noe?
 
Trappen er feillaget eller feillevert. Veggvangen i tredje løpet skal følge veggen likt som i første og andre løpet.
Trappen dere har fått, skal sitte i et hus der det ikke er en vegg i tredje løpet. Derfor er det et stigende rekkverk montert der.
 
pinebar skrev:
Det burde vel ha blitt bedre om de hadde latt mellomrommet være i den nedre delen istedenfor og bygget det igjen med noe?
Jeg setter en tier på at de begynte å bygge nedenfra. ;-)
 
Tror dere ikke at dette ender med at man får prisreduksjon da det er for stor jobb å bygge om så TS dessverre må stå ut med det uansett.
 
Ser ut som bryteren til trapptenning kom på feil side (under) eller at trappen skal gå andre veien....
 
Er det bare jeg som synes de øverste trinnene heller mot venstre?
 
Stefan N skrev:
Er det bare jeg som synes de øvre trinnene luter til venstre?
Kommer kanskje an på bildet, men jeg er enig. Ser rart ut, typ en sånn bilde som ser forskjellig ut avhengig av hva man fokuserer blikket på. :x

Men vi har også en sånn glipe mellom trapp og vegg. Dog ville den sitte på høyresiden på bildet i 1. innlegg og kun fra underetasjeens tak og oppover.
 
Sist redigert:
Takk for alle svar! Vi har dessverre ikke fått noen beskjed fra Myresjöhus enda, men vi skal møte byggelederen i morgen kl 8. Det blir interessant å høre hva de har for forklaring på dette. Jo mer vi funderer desto merkeligere blir det.

Før vi bestemte oss for huset var vi og så på et lignende hus og de hadde IKKE en slik trappeløsning.

Om bildet ser rart ut så kan det ha å gjøre med at vi tok bildet gjennom en vindusrute.. Det er ikke en lysbryter som skal sitte under trappen så trappen går ikke feil vei.

Legger ved et ytterligere bilde der man kan ane øvre del av trappen (også dette bildet tatt gjennom et vindu).
 
  • Refleksjon av en trapp og et hus i et vindu. Utenfor vinduet er det vinterlandskap med snø og et hus i bakgrunnen.
På mitt forrige hus som var bygd på 1950-tallet, steinhus, var det 2 cm glipe på alle 3 sider som dekket med list. Denne trappen ser helt tullete ut! Håper det løser seg!
 
Immobil skrev:
Trappen er feilkonstrurert eller feillevert. Veggvangen i tredje løpet skal følge veggen på samme måte som i første og andre løpet.
Trappen dere har fått, skal sitte i et hus hvor det ikke er en vegg i tredje løpet. Derfor er det et stigende rekkverk montert der.
Tror jeg også. TS har fått en trapp som hører hjemme i et annet hus.
(Lurer på hvordan de gjorde for å få inn den store trappen der...)
 
Doble rekkverk ser jo dumt ut selv på dine ikke altfor skarpe bilder, ganske åpenbart at det er feil trapp har du sjekket i nabohuset om de har fått din?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.