9.645 lest ·
25 svar
10k lest
25 svar
"fått feil dybde" på garderobe, men gulvet er lagt hvordan løse situasjonen
Side 1 av 2
Er i sluttfasen av et re4noveringsarbeid av et soverom.
Der vi har lagt et klikkgulv på sponplater med gulvsløyfer. Samt en vegg satt opp for å kunne plassere et skap mellom denne og eksisterende yttervegg.
Tanken var at et skap fra Lumi med en dybde på 60 skulle monteres.
Men etter at skapet kom, viser det seg at det har bare en dybde på 45, ifølge opplysningene har det aldri blitt produsert noe annet enn 45 dybde.
Så nå er spørsmålet hvordan løser jeg dette, klikkgulvet tilpasset jeg etter skap på 60 så det må skjøtes på.
Min tanke her er å prøve å få en metallplate under klikkgulvet som beskyttelse, og med sirkelsagen kappe av gulvet og legge en skjøt under skyvedørsskinnen.
Hva tror dere om det?
Der vi har lagt et klikkgulv på sponplater med gulvsløyfer. Samt en vegg satt opp for å kunne plassere et skap mellom denne og eksisterende yttervegg.
Tanken var at et skap fra Lumi med en dybde på 60 skulle monteres.
Men etter at skapet kom, viser det seg at det har bare en dybde på 45, ifølge opplysningene har det aldri blitt produsert noe annet enn 45 dybde.
Så nå er spørsmålet hvordan løser jeg dette, klikkgulvet tilpasset jeg etter skap på 60 så det må skjøtes på.
Min tanke her er å prøve å få en metallplate under klikkgulvet som beskyttelse, og med sirkelsagen kappe av gulvet og legge en skjøt under skyvedørsskinnen.
Hva tror dere om det?
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
45 cm dyp? Da får vel knapt en vanlig kleshenger for voksenklær plass. Eller sitter klesstengene "på tvers"?
Som jeg ser det har du to valg: Enten setter du garderoben 15 cm fra veggen, så ser det ok ut utenfra. Litt mindre volum enn du så for deg bare.
Eller så returnerer du det du har kjøpt, selger det på blocket eller kaster det, velg selv. Og kjøper nytt i riktig størrelse. Det kalles lærepenger
Som jeg ser det har du to valg: Enten setter du garderoben 15 cm fra veggen, så ser det ok ut utenfra. Litt mindre volum enn du så for deg bare.
Eller så returnerer du det du har kjøpt, selger det på blocket eller kaster det, velg selv. Og kjøper nytt i riktig størrelse. Det kalles lærepenger
Jeg synes også at problemet ikke er gulvet, det er at garderoben er så grunn at den blir ganske verdiløs som garderobe. Noen kleshengere på en klesstang kan man definitivt ikke ha der. Ingen trådbacker heller.
Titter jeg på lumis hjemmeside så har de både innredning til garderober samt skyvedører. Er det slik at du har kjøpt deres innredning og den er 45 cm? I så fall kanskje du også skal ha skyvedører? Kan man ikke da montere dem 60 cm ut fra veggen? Eller har jeg helt misforstått?
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
En ting til, for å virkelig gni det inn 
Neste gang legger du vel gulvet fra vegg til vegg,
og sparer ikke ved å ikke legge under skapene
Neste gang legger du vel gulvet fra vegg til vegg,
og sparer ikke ved å ikke legge under skapene
Når vi undersøkte og ba om tilbud, var det med innstillingen at garderoben skulle være 60 dyp (standard i "min verden"). Fikk til og med angitt på tilbudet at dybden var 685.
Men det viste seg at de bare produserer garderober i 45 som sagt, samt at man monterer en skyvedør foran og derav det angitte målet.
Muligheten til å returnere har vi, ifølge vår selger.
men da må vi finne et firma som kan produsere en garderobe etter våre tegninger.
noe vi ikke har gjort, ennå...
Noen som har et tips?
Vi er vel akkurat nå inne på å forsøke å løse det med den garderoben vi har fått.
Men da har jeg lagt klikkgulvet for kort, det slutter ikke under garderoben, men ca 20 cm foran.
Spørsmålet er da hvordan jeg gjør dette best mulig, da jeg har gulvvarme slange under,
for å få skjøten under gulvskenet må jeg kappe et par cm?
Dermed skulle vi kunne henge kleshengerne på "normalt" vis,
sant hyllene ville bli litt grunnere enn vi hadde tenkt oss, men vi tror det ville fungere.
Men det viste seg at de bare produserer garderober i 45 som sagt, samt at man monterer en skyvedør foran og derav det angitte målet.
Muligheten til å returnere har vi, ifølge vår selger.
men da må vi finne et firma som kan produsere en garderobe etter våre tegninger.
noe vi ikke har gjort, ennå...
Noen som har et tips?
Vi er vel akkurat nå inne på å forsøke å løse det med den garderoben vi har fått.
Men da har jeg lagt klikkgulvet for kort, det slutter ikke under garderoben, men ca 20 cm foran.
Og der funderer jeg da på om man kan skjøte gulvet under skyvedørens gulvlist.
Spørsmålet er da hvordan jeg gjør dette best mulig, da jeg har gulvvarme slange under,
for å få skjøten under gulvskenet må jeg kappe et par cm?
Dermed skulle vi kunne henge kleshengerne på "normalt" vis,
sant hyllene ville bli litt grunnere enn vi hadde tenkt oss, men vi tror det ville fungere.
Skyvedøren monteres for seg, så kan du ha hva du vil bak, sånn har det vært på de Lumi-garderobene jeg har montert. Innredningen er 45 cm for å få plass med god margin bak, har hatt lignende men dørene montert 50 cm dypt, det funket sånn passe og dørene traff alt som ikke var skikkelig dyttet inn.
Galgstangen sitter trolig et stykke ut i innredningen så det går å henge som i en vanlig 60-garderobe.
Galgstangen sitter trolig et stykke ut i innredningen så det går å henge som i en vanlig 60-garderobe.
Det er altså ikke garderoben som er 45 dyp, men innredningen. Det er ikke noe problem å henge kleshengere på denne, man henger dem jo ikke midt under (på 22,5 cm) men et stykke ut, midt i den 60 cm dype garderoben, altså ved 30 cm. Sjekket nettopp min Elfa, den innredningen er 50 dyp og kleshengerne stikker ut 5 cm fra innredningen.
Så hva er problemet annet enn at du har misforstått hvordan man måler og monterer en garderobe? Det blir jo kjemperart hvis ikke gulvet går hele veien til veggen.
Så hva er problemet annet enn at du har misforstått hvordan man måler og monterer en garderobe? Det blir jo kjemperart hvis ikke gulvet går hele veien til veggen.
Den informasjonen vi har fått fra vår selger nå i etterkant er at Lumi kun produserer sine garderober og innredning i 45, har du noen annen informasjon, ville jeg bli veldig glad om du kan linke til den for å kunne vise dette til min selger.
Men fremfor alt så håper jeg at noen kan tipse om hvordan man smartest kapper gulvet, for å få skjøten på riktig sted. Om det ville fungere med en plate under som beskyttelse for varme slangene, lik den varianten jeg beskrev tidligere.