Høvel eller sag (sirkelsag eller stikksag) eller en håndoverfres

jeg testet med stikksag og sirkelsag, det ble j..ig tungvint, da det ikke skal fases hele stolpens lengde.

Du får måle ut hvor det skal begynne og slutte og fase inn.

Jeg skal gjøre akkurat det samme. Jeg tror det gitte valget er en overfres. Hvordan får man ellers til de avrundede endene på fasningene?

Jeg ville blitt kjempeglad om jeg tok feil for jeg har både dykkesag og sirkelsag men ingen overfres.

Man kan sage med sirkelsag/dykkesag de lengre strekningene og så selve starten og slutten med stikksag. Man må slipe den etterpå.

Har gjort det selv på denne måten.

Skal det være pent så kjøp ferdige. Skal det være "do it yourself" så skaff en vertikalfres med tiltbar spindel og en rundkutter, diameter passende til avslutningsradien. Skal det være spesialmål uten store investeringer så overlat det til et snekkerverksted.

Det går ikke å kjøre med en 45 graders fres i en overfres da det er forskjellige radier ytterst og innerst på fresstålet.

Sirkel- og stikksag vil se for jævlig ut og etter masse sliping vil hver stolpe ha 4 forskjellige fasinger.

Pessimist Protte

Tegner man bare ordentlig på stolpen så blir det enhetlig

protte: Burde ikke en slik fungere? http://www.jula.se/fasfras-45-25-4mm-186128

Sirkelsag og stikksag ga ikke et bra resultat, altfor tungvint.
Et alternativ jeg ellers vurderer er stemjern i overgangene og deretter håndhøvel og deretter "håndhøvel med liten nese" for å komme tett på overgangen.

Det kommer til å se litt rart ut, begynnelsen og slutten vil se skjeve ut.
Muligens om man kjører fra begge sider og lar ryggen være igjen eller sliper den ned.

Verktøyet for å gjøre det for hånd kan kanskje være en med to håndtak som jeg har glemt navnet på.

Protte

Angående at starten og slutten kommer til å se merkelige ut, der tenkte jeg meg å bruke stemjern i slike tilfeller for å få det til.

Jeg hadde nok sjekket hvordan det hadde sett ut om man hadde dreiet.
Men å finne noen med en dreiebenk kan kanskje være vanskelig?

//

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.