Hei
Jeg har en stående låvepanel fasade som jeg gjetter er 20-25 år gammel - ingen alder for en velstelt fasade. Denne er imidlertid ikke oljet eller grunnet fra starten av, i tillegg er halvparten av huset trolig malt med oljefarge og den andre halvparten plastfarge. Treverket er da sprukket nederst og deler av fasaden har sugd opp fukt fra metallplaten som deler av plankene mellom etasje 1 & 2 og er dermed helt ødelagt ca. 25 cm opp.
Store deler av fasaden er altså egentlig ikke skadet ennå, men siden de ikke har vært grunnet, stoler jeg ikke helt på virket lenger.
Finnes det noe annet å gjøre enn å bytte fasade???
Jeg har en stående låvepanel fasade som jeg gjetter er 20-25 år gammel - ingen alder for en velstelt fasade. Denne er imidlertid ikke oljet eller grunnet fra starten av, i tillegg er halvparten av huset trolig malt med oljefarge og den andre halvparten plastfarge. Treverket er da sprukket nederst og deler av fasaden har sugd opp fukt fra metallplaten som deler av plankene mellom etasje 1 & 2 og er dermed helt ødelagt ca. 25 cm opp.
Store deler av fasaden er altså egentlig ikke skadet ennå, men siden de ikke har vært grunnet, stoler jeg ikke helt på virket lenger.
Finnes det noe annet å gjøre enn å bytte fasade???
Det kommer jo an på hvor stor andel av bordene som er skadet i nederkant. Størst risiko er det for de bordene som er malt med plastmaling, disse bør alltid oljes/grunnes før maling. De som er malt med oljemaling kan klare seg uten forbehandling, men det er klart det ikke er så bra. Har du en side, over- eller undersiden, som ser bra ut, kan du kanskje bare bytte de skadede der, men har du en vegg hvor mer enn 25%? er skadet, så er det kanskje bedre å bytte alt. Det finnes maling nå, f.eks. Tinova VX, som du kan bruke både på plastmaling og oljemaling. Jeg har selv begynt å bruke den da jeg har omtrent det samme, at noen deler er i olje og noen med plast.
Tinova VX kommer fra Nordsjö.
Klikk her for å svare