Jeg skal snart kaste meg ut i å bygge et nytt sauehus, det skal bli 4x4 meter og for det meste konstruert i 45x95 byggelekter, det skal stå på pillarer som jeg borer ned ca 1m, mellom pillarene vil det ligge en 100x200 impregnert regel. Innvendig skal det til en viss grad kles med mineritplater (for å gjøre det lett å rengjøre), utenpå skal det kles med stående panel, og taket skal belegges med korrugerte plater. Jeg har noen funderinger angående om det vil holde eller ikke, det er regulert cc60 og også skråstag vil bli forsunket inn (halvt om halvt) samt bindebjelker på midten for å støtte opp platene. Takstolenes ramme er bygget med 45x120 byggelekter og inni et w-verk med 45x70 byggelekter, samt en liten bit kappet 45x220 ved takutstikket takhelling 35 grader, plassert med 1 m mellomrom, det vil bare ligge lekter på takstolene og deretter platene. Jeg bor i Stockholm og sauehuset vil stå i en jordrik på overflaten men lengre ned sandet bakke. Vil huset tåle alle teleløsninger og tunge snø vintre??
Illustrasjon av design for et nytt fårhus med korroderte takplater, stående panel og en mann og et får ved siden av. Tredimensjonal modell av en treramme for et fårhus på plintar, med skråtak og horisontale og vertikale stivere. Diagram som viser konstruksjonen av et fårhus med trekonstruksjon, plassert på stolper. Taket har A-form og huset har en base av impregnerte bjelker.

Har bestemt lest et sted at et sauehus bør ha pentry, tv, havutsikt mm... ;)

Haha ja jeg har også sett den der artikkelen, skikkelig eksklusivt var det!:D

Jeg tror på konstruksjonen. Vi har valgt å kle innvendige vegger med farmarpanel. Ser ut som forskalingsfiner, det blir veldig lett å holde rent. Avhengig av hvor høy seng du regner med å strø opp så kanskje 120 opp er nok. Da klarer du deg med typ 6 paneler.

Dyr er dyr og ikke gøy at nybygget blir et skittent og stygt skur etter et halvt år. Det samme gjelder egentlig på utsiden. Falurødfarge og du får rosa fine sauer. Kanskje noe å tenke på... utsiden er jo litt vanskeligere siden det må se fint ut også. Kanskje strømtråd...

Hva koster disse farmar platene? Hadde tenkt å beskytte svillen og samtidig veggene med minerittplate ca 1m opp, men hvis farmerplata er like bra og kanskje billigere så er det et alternativ:) tenkte å la panelet (lock panel 22x120) bli værgrått og fint så ingen rødfarge eller tjære;)

Er nok samme peng som formplyfa
Kpstar jo em slant. Hornløse får? Mimeriten skuöle kah si er skjørere. Men hva vet jeg... tror det blir et bra bygg. Fårene blir garantert fornøyde

Okei, de er gutefår, alle har horn:) ja jeg tror også de skal holde, planlegger å ikke måtte bygge en ny den nærmeste tiden;)

Nå er det klart... eller det har det vært i drøyt et halvår nå, uansett her kommer bilder! :)
Gammelt trebygg i skogen med åpen inngang og tak av metallplater, omgitt av løvtrær. Gammelt skur med bølgeblikk-tak, omgitt av løvtrær. Sollys filtreres gjennom grenene. Skogområde med en stor, frodig eik og nylig ryddet jordflekk omringet av busker og trær. Et område i skogen med en trestamme, avkappede grener, og en trekantet ramme på bakken. En vogn med trelast og sag plassert på gressplen, med en traktor i bakgrunnen. Byggeprosjekt ser ut til å være ferdig. Grunnarbeid i skogen med treplanker på betongsøyler, verktøy og materialer spredt rundt. Grunnarbeid i skogen med treplanker på betongsøyler, verktøy og materialer spredt rundt. Rammeverk for en terrasse eller plattform under bygging i en skog, med verktøy og materialer spredt rundt på bakken. Et nærbilde av en treplanke med synlige årer, plassert i et uteområde med gress og jord i bakgrunnen. En byggeplass i solnedgang med tømmer på en henger. Solen skinner gjennom en uferdig vegg i bakgrunnen. En person står i en halvferdig trekonstruksjon med reisverk. Grønt landskap i bakgrunnen. Byggeprosjekt er godt på vei. En delvis ferdig trekonstruksjon i en hage med en traktor i bakgrunnen. Det er også en stige lent mot rammen. Trekonstruksjon av en halvferdig bygning i skogsområde, med sollys filtrert gjennom trærne. Bygge av treramme for et hus eller hytte under konstruksjon, omgitt av trær og med en stige ved siden. Trellelverk under bygging med verktøykasse og stige i bakgrunnen, plassert på en jordfylt tomt. Trebjelker for et byggprosjekt med en stige ved siden av, satt mot bakgrunnen av trær. Byggestruktur av treverk sett fra innsiden, med bakgrunn av grønt løvverk og jord. Byggkonstruksjon med trestillas, synlige bjelker og tak i naturmiljø, del av et fullført prosjekt. Person som sitter på et nybygd tredekk med verktøy, inkludert en spikerpistol og hørselvern, i et hageområde. Et uferdig bygg med trekonstruksjon og bølgeblikktak, en stige leder opp til taket. Bygget står i en skogkledd bakgrunn. Bygge av trevegger med rammeverk, verktøy på bakken i bakgrunnen. Rammeverk av tre for en bygning, med en stige lent mot det halvferdige taket under et bølgeblikkdeksel. En halvferdig trevegg står på en betongsokkel omgitt av byggeavfall og verktøy på ujevn bakke. Fasade av trebygning med en stige lent mot veggen. Uferdig bunn med synlige bjelker og verktøy på bakken. En halvferdig trebygning med to stiger lent mot veggen og noen verktøy i forgrunnen. En trehytte står ferdig i skogkanten, med en stige lent opp mot hytta og trær i bakgrunnen. Bygning under konstruksjon med treverk, stiger og sag i et skogsområde. Ferdigbygget skur i tre, to stiger lent mot fasaden, omgitt av trær. Byggematerialer og sag er synlige på bakken foran. En trestruktur under konstruksjon med nylagte planker, stiger og byggematerialer rundt, omgitt av trær. Trevingsloft i en trebygning med trebjelker og takbjelker. En stige leder opp til plattformen. Naturlig lys skinner inn i bygningen. Trekonstruksjon av ferdig bygget tak med solide bjelker, omgitt av grønne trær. En stige er lent mot bygningen. Bygget garasje med trepanel i skogsmiljø, delvis utstyr lagret innvendig. Bygging av innvendig vegg i trestruktur, med panel og støttebjelker. Verktøy og materiale ligger på gulvet. Trebod under bygging, omgitt av trær. Delvis dekket med plast, står på fundamenter, klare treplanker synlige. Sollys gir skygger på veggene. Lysbryter installert på trevegg med ledning ført oppover. Trebekledde vegger med lysrør i taket i et lagerrom. En liten trehytte med blikktak omgitt av store trær og flere sauer i skumringen.

• Liker
Vallgravskrokodil og 1 annen
  • Laddar…
Flott.
Hva skal du ha som gulv? Jeg har selv bygd sauehus i høst og skal kjøpe sauer nå til våren. Har vurdert å bare ha sand og strødd seng.

Takk!

Jeg fylte opp med sant og sten (morän materialet som ble igjen fra gravingen) og har nå en halm strø seng, man vil bevare jordkontakten så halmsengen varmer opp jorden og dyrene. Deretter for å gjøre rent kjører jeg bare inn med traktoren og gafflene og møkker.

• Liker
daala
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.