Skal støpe betongplate for utekjøkkenet med tilhørende grill.
80 cm dyp, 3 meter lang, i to deler. Oppå den ene delen skal jeg mure ildfast stein, der kommer en murt grill. Den andre halvdelen blir arbeidsflate med innstøpt vask.
Jeg vurderer altså om man skal ha et fall på platen. Hvis det regner inn på den liggende ildfaste steinen, føles det som en risiko for at mørtelen kan suge vann og fryse -> sprekke steinen. Den risikoen reduseres kanskje med et fall (fremover selvsagt). På den andre halvdelen er det bare betongplaten og vask, men liggende vann er kanskje heller ikke optimalt med tanke på isdannelse osv. på en flate man vil ha så glatt som mulig.
Problemet med å støpe fall er at det selvsagt er litt merkeligere å få horisontal muring av grillen oppå (selvfølgelig, man bør kunne jevne ut med mørtelen under første skift stein/leca), og for eksempel vannblanderen vil man jo ha loddrett, også vasken kan jo være dumt å ikke ha i vater = risiko for stående vann osv.
Legger ved et bilde fra nettet på lignende benk så man ser omtrent hvordan det skal se ut.
Vi har ingen helning på benkeplatene, nå har vi riktignok bare hatt en vinter ennå, men jeg har veldig vanskelig for å tro at det skulle være et problem for selve benkeplaten. Når det gjelder de ildfaste teglene, så vet jeg dessverre ikke.
Ok, ja, kanskje overdriver jeg risikoen med frostsprengninger/"kratre" på benkeplaten. Og spørsmålet er om f.eks. 1% helling ville hjelpe uansett. Jeg støper jo benkeplaten i forskalingsfinér og snur platen når den er ferdig herdet, så slett blir den i alle fall.
Ja, jeg gjorde det samme og brukte expanderbetong, overflaten ble virkelig bra. Det står vann på den, men betong tåler det. Snø og is forblir uansett på platen uansett om det er helling eller ikke.
Ok, høres bra ut, og såklart som du sier, snøen vil nok bli liggende uansett. Derimot blir betongen mettet med vann mer ved regn hvis det er helt flatt selvfølgelig. Men det burde være greit...
Støpte en absolutt plan plate til utedelen til min varmepumpe for 7 år siden. Pumpen drypper konstant vann på platen under hele varmesesongen. Kan ikke se at det har skjedd noe som helst med overflaten på platen etter 7 år. Så klart tåler betong vann og frostgrader.
Ok, da er man overbevist
Dropper fallet på platen til grilldelen også. Der kan jeg dessuten enkelt henge en kryssfinérplate for om vinteren for å hindre at det snør inn på grillen, om man skulle ønske det.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.