763 lest ·
3 svar
763 lest
3 svar
Faktisk besparelse mellomdekke i tre vs betong?
Bygger til i 75m2 med kjeller under. Er i valget og kvalet mellom mellomgulv i tre eller støpt i betong.
Blir den faktiske besparelsen særlig stor i å bruke trebjelkelag med blåst løsull?
Da må man jo senere bruke de dyre sporede sponplatene for gulvvarmerør med mera.
Mellombjelkelag i betong koster 190 000 kr inkl mva men jeg har vanskeligere for å anslå trebjelkelagets totalkostnad.
Blir den faktiske besparelsen særlig stor i å bruke trebjelkelag med blåst løsull?
Da må man jo senere bruke de dyre sporede sponplatene for gulvvarmerør med mera.
Mellombjelkelag i betong koster 190 000 kr inkl mva men jeg har vanskeligere for å anslå trebjelkelagets totalkostnad.
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 226 innlegg
Vanskelig å svare generelt pleier tre å være billigere.P plan-g skrev:Bygger til i 75m2 med kjeller under. Er i valget og kvalet mellom etasjeskiller i tre eller støpt i betong.
Blir den faktiske besparelsen særlig stor ved å bruke trebjelkelag med blåst løsull?
Da må man jo senere bruke de dyre sporete sponplatene for gulvvarmeslange med mer.
Etasjeskille i betong koster 190 000 kr inkl moms men jeg har vanskeligere for å anslå trebjelkelagets totalkostnad.
Men hva inngår i 190kkr for betong? Er det isolert og klart?
Og støper du da inn varmeslyngene - da må du vel regne med avrettingsmasse/innstøping også.
Isolert? Kjelleren vil være varm da den bygges på en isolert plate med gulvvarme og isolerte vegger. Da trenger man vel ikke isolere etasjeskillet eller? Det er selve støpingen som koster 190k.klaskarlsson skrev:
Bra poeng angående flytavretting/innstøping.
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 226 innlegg
Jo det selvfølgelig, men du skrev "etasjeskiller med blåst løsull". I,e, isolasjon - men det var kanskje for lyden ?P plan-g skrev:
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Hur sätta mellanbjälklag 2,83x2,41m?
Fritidshus -
Ta fram mellanbjälklager timmerhus
Lösvirke & Timmerhus -
Isolera gammalt mellanbjälklag - Går det att spara golvet?
Golv -
Gulvspon på kaldloft + lufttett bjelkelag mellom etasjer
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Ta bort mellanbjälklag i gammalt timrat hus?
Lösvirke & Timmerhus