På ett av våre hus finnes det noen merkelige løsninger, og i forbindelse med at vi nå maler om, skal vi benytte anledningen til å utbedre noen av disse. På den ene gavlen finnes det en lav tilbygging i kjellerplan med svakt skråtak ut fra huset (ikke saltak på tilbygging) (bildet er ikke i målestokk). På gavlen sitter stående fasadekledning med overligger og innenfor denne er det en grov vindpapp. Luftspalte mangler, men konstruksjonen har fungert siden 50-tallet. På gavlen slutter en lav kjellertilbygging (huset ligger i skrånende terreng) mot fasaden.

Bygningsskisse av hus med pulttak og tilbygg i kjeller, viser takkonstruksjon med lekkasjeproblem under vindpapp. Sjekker underbeslag og fasadepanel.

Problemet vi har er at det lekker inn vann et sted i konstruksjonen som renner i veggen og renner ut i kjellertaket under syll der det er åpnet for en dør mellom husets kjeller og tilbygging.

Eksisterende blikkarbeid mellom husfasade og tilbygging er mangelfullt, og jeg mistenker at det trenger seg inn vann mellom fasadebordene når vind og regn treffer (dette er sørvestlig retning på vestkysten, så det kan trykke på skikkelig bra fra den retningen) som deretter finner veien ned mellom blikket og vindpappen og videre ned i konstruksjonen for til slutt å renne ut i kjellertaket.

Når jeg ser på konstruksjonseksempler på f.eks. træguiden blir jeg dog litt forvirret på hvordan det bør utføres. Jeg har kikket på https://www.traguiden.se/konstrukti...slutning-mot-takkupa-eller-hogre-byggnadsdel/ med følgende bilde:

Byggetegning som viser takdetaljer for tilkobling mellom tak og høyere byggedel, inkludert bærlekt, underbeslag og vannavledende underlag.

Om jeg ikke tolker bildet helt feil, skal underbeslaget sitte utenpå vindpappen? Spontant burde det være mye bedre motsatt, dvs. at vindpappen ligger utenfor underbeslaget, slik at (eventuelt) vann som finner veien inn gjennom fasadebordene renner ut på den platen? Ville det være noen ulempe å gjøre det slik?

Det vi også har å undersøke og eventuelt utbedre er tettinger rundt vinduet på overetasjen så det ikke kommer inn vann der og da innenfor vindpappen.

A
Du bør ha papp bak all plåt, altså de nye anbefalingene er papp imellom alt treverk og plåt..
Men man kan legge en remse vindtett papp bak beslaget og deretter den hele vindsperren som råder over underbeslaget som man kan tape med grønntape hvis du vil gjøre det super duoer tett..
Ellers er det en bra og sikker løsning som du har sett på..

• Liker
mexitegel
  • Laddar…
Jeg vurderte faktisk om det kunne være en løsning, antar det handler om at fukt ikke skal holdes mellom plåt og trevirke. Teip er en god idé for når det regner kraftig og 15-20 sekundmeter vil det til at det er tett overalt.

Leste nettopp på svensk trä også at det er anbefaling på vertikal luftingslekt bak panelet om det er risiko for at det utsettes for slagregn. Det er klart at da kan jo vannet ikke bli stående og mindre risiko for at vannet ikke trykkes mot vindpappen på samme måte, så det kanskje blir til å gjøre så i alle fall.

Sist redigert:
  • Liker
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Eneste måte å sikre mot vann er at blikkenslagerarbeidet ligger under/bak vindsperren.
Det forutsetter naturligvis at vindsperren er hel slik at vannet holder seg utenfor vindsperren overalt.

• Liker
mexitegel
  • Laddar…
Så tenker jeg også. Det er gammel asfaltspapp nå som jeg tenkte å beholde og som jeg håper få inn underbeslaget under, setter så ny vindpapp utenpå som får gå ned lenger på beslaget og tape som @Rejäl foreslo.

Det er vinden som trykker vannet mot veggen, det gjelder at det er tett mellom metallplate og taktekking. På samme måte som med møneband som ligger under møneplaten på toppen. Trappetsplate eller takstein ved mønet på et hus har en åpning som vann kan blåse inn under.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.