Hei,

Tid for bygging av altan som skal gå langsiden av huset, rundt hushjørnet og over på gavlen. Rundt hushjørnet hadde vi først tenkt en enkel trekant (stjeler for mye av plenen og blir først og fremst mye mer gravearbeid å dra ut altanen i en rett vinkel). Etter å ha tegnet opp alt med snor føltes det imidlertid veldig trangt med en trekant, så vi bestemte oss for å bryte hypotenusen til fem hjørner i stedet for to. Gir nok plass og gravearbeidet stopper før en stor (steinete) skråning.

Nå til spørsmålene. De to 45° vinklene som nå blir 5 hjørner i stedet. Har jeg tenkt riktig når jeg tok 45°x2 /5=18° for å få vinkelen på hvert hjørne?

Diagram av terrasse med vinkler på 18 grader merket, viser planlagt hjørne med totalt fem kanter for optimalt areal.

Finnes det en bra måte å få sammen bærbjelkene i alle hjørnene? Har tenkt å skru dem i stolper 95x95 på søylesko (går selvfølgelig an å endre hvis det trengs) og det eneste jeg kan komme på er å hakke ut en bit av stolpene der bærbjelkene møter dem.

Noen som har gode ideer til design for hvordan jeg skal legge terrassebordene (38x145) så tar jeg gjerne imot det også!

/Fredrik

Innså at 18° blir den ytre vinkelen i hjørnene. Den indre vinkelen blir jo 72° i den øverste og nederste. Så 162° i de resterende tre. Vet ikke om det spiller noen større rolle egentlig.

Første og siste vinkel må være halvparten av mellomliggende.
Første og siste kobles til en rettstrekning.

blir 22,5 og 11,25 grader.

Still sagen på 11,25 grader for gjæringskappingen.

Protte

• Liker
Freniño
  • Laddar…

Beste svar

En teknisk tegning av en regelmessig polygon med vinkelmålinger, vist på et svart rutenett.

• Liker
Freniño
  • Laddar…
Hvilken flaks at man noen ganger spør folk som kan før alt går i vasken og ikke etter... Takk for hjelpen med vinklene!!
Da er det bare igjen hvordan jeg skal få det til på stolpene. Kan jeg skru fast bjelkene i stolpene som de er eller trenger jeg å tenke på noe spesielt her?

En teknisk tegning med vinkler på 78,75°, 101,25° og 157,50° med piler som viser buer og linjer.

• Liker
Freniño
  • Laddar…
Noe slikt du har tenkt deg?

Da kapper man bjelken i 101,25 grader (eller 11,25 fra rettvinklet). Så ville jeg satt skruen gjennom bjelken, skrått inn mot sentrum på stolpen slik at to bjelker trekkes inn mot hverandre. Muligens avfasede stolpen litt slik at de ligger plant mot.

Tegning med vinkler og linjer for å skjære en bærline i 101,25 grader, knyttet til bygginstruksjoner.

• Liker
Freniño
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Noe slikt du har tenkt deg?

Da kapper man bærbjelken i 101,25 grader (eller 11,25 fra rettvinklet). Så ville jeg satt skruer gjennom bærbjelken, skrått inn mot sentrum på stolpen så de to bærbjelkene trekkes inn mot hverandre. Muligens faset av stolpen litt så de ligger plant mot.

[bilde]
Hva er det der for program?

ingenmansland ingenmansland skrev:
Hva er det der for program?
Autocad. Men man kan gjøre lignende i alle CAD-program i prinsippet.

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Autocad. Men man kan göra liknande i alla CAD-program i princip.
Ah, jeg tenkte nesten at det var et CAD-program. Jobbet tidligere med en konfigurator til CAD og ble fristet til å pille litt med det, men livet kom imellom. :)

Vet ikke hvordan det er nå for tiden, men ofte finnes det testversjoner som er fine å bruke til å gjøre litt enkelt hjemme. Er du student, kan du skaffe studentkonto med din studentmail og få gratis studentlisens i tillegg! Så hvis du har en måte å få tak i CAD på, er det bare å anbefale å begynne å pirke med! Uhyre nyttig!

prototypen prototypen skrev:
Første og siste vinkel må være halvparten av mellomliggende. Første og siste kobler til en rett strekning.

Blir 22,5 og 11,25 grader.

Still sagen på 11,25 grader for kappet.

Protte
Takk så mye!

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Noe slikt du hadde tenkt deg?

Da kapper man bærebjelken i 101,25 grader (eller 11,25 fra rettvinklet). Så ville jeg satt skrue gjennom bærebjelke, skrått inn mot sentrum på stolpen så to bærebjelker trekkes inn mot hverandre. Muligens fasede av stolpen litt så de ligger plant mot.

[bilde]
Ja, akkurat så jeg tenkte. Tusen takk for hjelpen!!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.