Jeg holder på å innrede andre etasje på villa Nybro fra Smålandsvillan. Jeg funderer på diffusjons-/dampsperren og hvordan man skal få denne tett overalt.
På en del så har jeg tenkt å isolere ned til takfoten, og da støter man jo på problemer med støttebena som vil passere gjennom plastfolien. Hvordan løser man best problematikken med å få plasten tett rundt disse, og hvordan skjærer man plasten på en egnet måte for å få bra overlapping.
Min idé er å skjære en lang revne, og deretter dra plasten med støttebenet i den revnen. Så lager man en tilsvarende revne i det stykket som skal overlappe, og drar den motsatt vei forbi benet, og deretter teipe revnen med egnet teip. Det burde vel tette skjøten?
Da gjenstår problemet med å tette "kragen" rundt støttebenet. Hvordan ville dere gjort det?
Så funderer jeg også litt på hvordan man plastlegger rundt pipeløpet på beste måte.
På en del så har jeg tenkt å isolere ned til takfoten, og da støter man jo på problemer med støttebena som vil passere gjennom plastfolien. Hvordan løser man best problematikken med å få plasten tett rundt disse, og hvordan skjærer man plasten på en egnet måte for å få bra overlapping.
Min idé er å skjære en lang revne, og deretter dra plasten med støttebenet i den revnen. Så lager man en tilsvarende revne i det stykket som skal overlappe, og drar den motsatt vei forbi benet, og deretter teipe revnen med egnet teip. Det burde vel tette skjøten?
Da gjenstår problemet med å tette "kragen" rundt støttebenet. Hvordan ville dere gjort det?
Så funderer jeg også litt på hvordan man plastlegger rundt pipeløpet på beste måte.
Jeg tettet rundt spirorør gjennom en ramme av 45:er som jeg fylte med fugeskum. Øvrige tetninger ved å brette opp plasten en bit på treet stifte og tape litt ekstra ved behov. Jeg er ikke 100% fornøyd med min tetning. Håper at 98% tetning tross alt gir tilstrekkelig bra effekt.
Kikk på produsentenes nettsider etter monteringsanvisninger, finnes et par forskjellige...i noen av anvisningene fant jeg et mønster for nettopp støtteben og tetting rundt etasjeskiller etc...var ganske smart. (Så er det litt vanskelig likevel og jeg brukte silikon rundt og i skjøtene også for å tette maksimalt.)
Klikk her for å svare