Vi har et sted på Öland, bygget kanskje på 40-tallet. Liggende tømmer, med eternittbekledning. På 70-tallet ble det etterisolert og en ytterpanel. Ingen fuktsperre. På innsiden aviser og papp innervegger. Vi har en svak muggen hyttelukt, ikke noe man dør av, men vi vil gjerne bli kvitt den. Vi har avfukter i kjelleren, som for øvrig føles OK. Alle linoleums matter borte, kun enkelt tregulv fremme. Noen som har erfaring med dette, hvor tar den utgående fuktigheten veien, setter den seg bak eternitten, usikker om det er luftet der, sannsynligvis ikke. Noen som har lignende situasjon?
 
...la om et yttertak for 2 år siden. Jeg klaget allerede innen 6 år etter det ble bygd på lukt og lekkasje... min eldre ville ikke høre på... nå når jeg har tatt over huset så måtte jeg utbedre feilen... jo, det lakk inn, rett inn i trossbunnen... lukten oppstod når det ble varmt og isolasjonen tørket.
Høres ut som du beskriver en lignende situasjon.

Dessverre var det -meget- vanlig på 70-tallet, dvs fra sommeren 1973 og fremover på grunn av "Olje Krisen" at man gjorde en masse mindre vel gjennomtenkte tilleggisoleringer... de måtte man gjøre om på 80-tallet... sto "tonn vis" i pressen om alt dette "byggfusk" på den tiden. Tilsynelatende har huset ditt ikke blitt utbedret :(

Mye arbeid, risiko for store kostnader. Ta tak i det mens det fortsatt er mulig - du har sikkert allerede betydelige råteskader av hva du beskriver :(
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.