Har på en vegg i kjelleren eternittplater. Holder på å pusse opp de andre veggene, og vil naturligvis passe på å fjerne disse stygge platene.

De er spikret rett inn i betongen.

Hvor farlig er det egentlig å bende løs disse? Skal jo ikke kutte i dem. Hvor skjøre er de? Knekker de lett når man bender løs dem?

Takk

Mangelito

Mangelito skrev:
Hvor farlig er det egentlig å bende løs disse? Skal jo ikke kappe i dem. Hvor skjøre er de? Knekker de lett når man bender løs dem?
8) Det er ikke så farlig som mange synes å tro. Du eksponeres tross alt, kun i noen timer. Skivene knekker ganske lett. Du kan, om du er bekymret for støvet, vanne skivene først og skaffe en ordentlig åndedrettsmaske. ½-BH duger ikke, da kan du likesågodt kjøre uten. ;)

Platene må deretter deponeres som miljøfarlig avfall. Våg å være grei mot miljøet så kommer miljøet være grei mot deg...

mr Z skrev:
Platene må deretter deponeres som miljøråfarlig avfall. Våge å være bussig mot miljøet så kommer miljøet være bussig mot deg...

Hvordan det deponeres avhenger av hvor man kaster det. ÅVCen i Botkyrka har en spesiell container for eternitt. I Østberga springer karene inn i boden og låser om seg hvis man sier "eternitt".....

MathiasS skrev:
Hvordan det deponeres avhenger av hvor man kaster det. ÅVCen i Botkyrka har en spesiell container for eternitt. I Østberga løper mennene inn i boden og låser seg inne hvis man sier "eternitt".....
Man må da velge sine steder... Jeg vet bare at vi har skumle straffeavgifter på våre containere om vi har asbest, elektronikk og blandingsavfall i boksene...

mr Z skrev:
Man får da velge sine steder... Jeg vet bare at vi har skrekkelige straff avgifter på våre kontainere om vi har asbest, elektronikk og blandsøppel i beholderne...
Ja, og det er jo rimelig faktisk.

Men det er litt morsomt at to ÅVCs, riktignok i to forskjellige kommuner, håndterer samme materiale så ulikt.

Det er litt morsomt må man påstå med så ulike håndteringer. Og angående våre straffegebyr så liker jeg dem også, problemet er når man tar hjem en container for f.eks. tre... Kommer man dagen etter, så ligger det i den husholdningssøppel, puss, stereoapparater og greier. Kjekt å tømme 10 kubikk for 15000 spenn når man kunne gjort det for 3000 om ikke halve kvartalet var dyslektikere. Siden vi har skilt på containere hvilken type søppel vi har i dem. Ofte har vi 3 stk. Brennbart, deponi/elektronikk og en ubrennbart.... Det er ikke lett å forsvare de kostnadene senere eller når man får kjeft fra miljøavdelingen på grunn av sin dårlige håndtering av byggavfall.... Men man har jo gjort kvartalet en tjeneste....

Nå har vi riktignok begynt med låsbare containere, og det setter jo gutta utrolig stor pris på når det tar en halv dag å bare tømme en fôr vogn med søppel....

MathiasS skrev:
I Östberga springer gubbene inn i boden og låser seg inne om man sier "eternit".....
::) Spørsmålet er: Er det av frykt for eternit eller er det suget etter kaffe? ??? :-/ ;D

Når jeg byttet tak på sjøboden så lastet jeg jollen, rodde ut og senket eternitten i sjøen, var jo formet som vanlig sinuskorrigert takplate, rene skjære rekkehus for krepsene jo........rett og slett en velsignelse  8)

Haagbard skrev:
Når jeg byttet tak på sjøboden så lastet jeg jolla, rodde ut og senket eternitten i sjøen, var jo formet som vanlig sinuskorrigert takplate, rene skjære rekkehus for krepsene jo........rett og slett en velgjørenhet 8)
Den anbefalingen jeg har også fått av en kommunes miljøkontor. Enten kast det i sjøen eller grav det ned på tomten. Det er antagelig ikke så sprøtt som det høres ut.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.