Hei,
Vi kjøpte i fjor et hus bygget i 1959. Vi har for øyeblikket en vaskerom som ligger i tilknytning til bod (gammelt fyrrom). Vi har tenkt å bygge et bad i vaskerommet og gjøre boden om til grovinngang/vaskerom. Jeg har tidligere ikke tenkt noe nevneverdig på om det kunne være eternit som sitter på veggene, men tenkt at det er en tynn trefiberplate.

I går sagde jeg opp et titthull, og innså ganske raskt ut fra egenskapene på platen at dette trolig er eternit. Det sitter i både tak og vegger, trolig for brannsikring. Se bilde. Hva er deres tanker?

Nå til min vurdering av hvordan vi kommer rundt dette på best mulig måte for renovering:
1. Mulig å bygge rett på platene og deretter plate videre på det? Lovlig/ulovlig?
2. All eternit må bort, ikke bygge inn under noen omstendigheter?

Alternativ 1 hadde vært det betydelig enkleste, ettersom alternativ 2 innebærer mye riving ved rørgjennomføringer, rørhenging etc.

Takk for svar,

• Brune, tynne plater med mønster, revet fra tak eller vegg, antatt som eternit. Ligger på et underlag med lysere plater synlige under.
  • Åpent hull i vegg som avslører fibermateriale, potensielt eternitt, brukt til brannsikring i 1959-hus, sett fra nærbildeperspektiv.
Spontant ser det mer ut som en trefiberskive, ser veldig gul ut for å være eternitt? Baksiden minner derimot om eternittplate.

Centano Centano skrev:
Spontant ser det mer ut som en trefiberskive, ser veldig gul ut for å være eternitt? Baksiden minner dog om eternittplate.
Ja, den tanken angående fargen slo meg også, prøvde å google litt. Så vidt jeg vet er trefiberskive noe sviktbare, denne skiven er stiv og minner om lyden av tynne takstein når man legger dem på gulvet.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.