Jeg har i dag eternitfasade på huset vårt. Jeg ville gjerne bytte til trefasade. Skal man bygge inn eterniten eller skal man fjerne den?
 
Du skal fjerne den. Tenk ikke engang på noe annet.

Søk på forumet ("eternit"), så får du noen tips om hvordan du går frem i håndteringen av eterniten, og du slipper å spørre om du, dine naboer og alle plantene på tomta di vil dø av at du tar ned platene.... ;)
 
eternit koster penger å bli kvitt. i mitt nåværende hus sitter den fortsatt bak den nye fine trepanelet
 
styrman1 skrev:
eternit koster penger å bli kvitt. i mitt nåværende hus sitter den fortsatt bak nye fine trefasaden
Eternit *kan* koste penger å bli kvitt. Hvordan det ser ut i andre deler av landet vet jeg ikke, men det finnes minst et sted i stockholm der man kaster gratis.

Har man godt med plass er det også et bra alternativ å grave ned skiten. Faktisk.
 
MathiasS skrev:
Du skal ta bort den. Tenk ikke engang på noe annet.

Søk på forumet ("eternit") så får du noen tips om hvordan du går frem i håndteringen av eterniten og du slipper å spørre om du, dine naboer og alle planter på din tomt kommer til å dø av at du tar ned platene.... ;)
Igjen........HVORFOR??
Kan ikke se en eneste grunn, de fleste jeg møter på lekt direkte på eternitfasaden, den gjør ingen skade der den sitter.
 
Noen sier at den er diffusionstett, noen sier at den ikke er det.

Det vil si, tillater fuktvandring eller ikke.

Jeg ville fjernet den rett av.
Jeg skal fjerne vår i fremtiden.

Har fått pris på 1200:- per tonn for å levere den på søppelseksjonen. Ca 1-2 tonn pleier det å bli for en fasade ifølge søppelseksjonen.

Tenk på arbeidsvern så du ikke puster inn støvet!
 
pappskallen skrev:
Igjen........HVORFOR??
Kan ikke se en eneste grunn, de fleste jeg møter, legger direkte på eternittfasaden, den gjør ingen skade der den sitter.
Hvis jeg bruker en forbaska masse tid på å snekre ny fasade på huset vil jeg ha noe solid å spikre i - ikke eternittplater som sprekker når du spikrer fasadebordene, ikke halvråtten spikerlekt som eternitten sitter fast i. Har man et stillas rundt huset er det et par dagers jobb å få bort eternitten.
 
Sitter det ikke en eller annen form for dampsperre bak platene. gjør det oss meg i alle fall.....

Eternitt er bare bra på én måte der den sitter! den går faktisk an å male for å få et triveligere/personligere preg.
men vil dere bytte det ut mot tre og deretter henge på veggene deres og male hvert 7-10 år så vær så god :D
 
Selvfølgelig skal man ta bort den!
Bedre å utruste seg skikkelig en gang og rydde bort dritten enn å måtte bruke beskyttelse hver gang noe skal gjøres på fasaden!
Så vil jeg ikke selge et hus med "skjult" eternit, tenk om informasjonen faller bort og noen setter motorsagen i hele greia... ikke trivelig!

Det billigste er å gjøre det selv, firmaer må ha lisenser og greier...
 
[quote author=Poxeman link=board=byggmatr;num=1114363610;start=0#8 date=04/25/05 kl 12:32:00]Selvfølgelig skal man fjerne den!
, tenk om informasjonen faller bort og noen setter motorsagen i hele rasket... ikke hyggelig!

Umulig å beskytte selvmordskandidater, det ligger i deres natur! ;D
 
Jeg tror at det finnes et tidsperspektiv for bedrifter som jobber med dette. Hørte om et firma som utnyttet dette ved å "rigge" hele huset før man rev. De satte øyler og wire mellom platene og deretter rev de alt på mindre enn en time. På denne måten unngikk de alle rigide krav siden det var et arbeid under kort tid. Det kan jo være et alternativ. Husker ikke hva bedriften het.

Challe
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.