Hei.
Har eternittakplater, se bilde

Vet at alle bygg er forskjellige, men vil gjerne høre erfaringer.

Noen som har hatt lignende, tenkte på hvordan de sitter. Ligger platen hvilende mot skinnene eller er den fastlimt?
 
  • Eternitplater i taket med synlige skjøter, over et rom med et lite vindu til høyre og gamle vegger.
  • Hull i tak med eternitplater og rør, delvis åpent.
De er sikkert skrudd i kantene og en list for å skjule skjøten. Hva er spørsmålets mening, å ta ned dem eller hva.
 
J jonaserik skrev:
De er sikkert skrudd i kantene og en list for å skjule skjøten. Hva er poenget med spørsmålet, å ta dem ned eller hva.
Tenkte å ta dem ned for jeg skal spore for spotter i taket og har ikke den høyden for å legge med 45 🙈
 
  • Liker
Sofia888
  • Laddar…
Å ha eternittak i kjelleren, pleier å bety noe sånt som at det er et fyrrom, brannsikring slik som i eldre dager. En liten overraskelse kan det bli. Og det er ikke bra å jobbe med det. Under er det med sikkerhet et bretak og ovenfor kanskje sagflis. Det er ikke lett å forsøke å spore noe. Så det blir nok å tenke om litt, det med innfelte spoter blir nok mer jobb enn du aner.
 
  • Liker
Tummenmitthand
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Å ha eternittak i kjelleren pleier å være et fyrrom, brannvern som i eldre dager. Litt av en overraskelse kan det bli. Og det er ikke bra å jobbe med det. Under er det sikkert et bordtak og over kanskje sagflis. Det er ikke lett å prøve å spore noe. Så det blir nok å tenke litt annerledes, det med innfelte spotter blir nok mer jobb enn du aner.
Ok takk for innspill, kanskje bedre å lekte opp likevel å akseptere høyden. Eternittplatene bygger ikke direkte mye, kanskje 1 cm.

Hva tror du om å spraye med vann/oppvaskmiddel mot platene og leie en sentralvifte & maske & overall og bore hull i stedet for den biten som mangler?
 
  • Liker
konne
  • Laddar…
I stedet for å rive ned taket, bryt bort lektene, mal det med noe du har igjen på lageret, så en tynn lekt minst 16 mm kanskje 22 mm og en gipsplate på det, da finnes det plass mellom til å legge rør/slange. For å omgå regelverket bør de være i 12 V og da kan man skjøte uten boks i undertaket. Lavt i tak pleier å bli noen flere og ikke så sterke, skal kunne dimmes for riktig lys. 22 lekt og 13 gips gir for innbygging 35 mm og det finnes de som klarer det. Det går også an å bore opp et 80 mm hull i eternitten med en boksbor også, men da blir det litt annet med verneklær siden det inneholder asbest og ikke bra å bearbeide, med støv som følge. Det blir å velge pest eller kolera med jobben.
 
T Tummenmitthand skrev:
Ok takk for din input, kanskje bedre å legge opp uansett å godta høyden. Eternittplatene bygger ikke direkte mye kanskje 1cm.

Hva tror du om å spraye med vann/oppvaskmiddel mot platene og leie sentralvifte & maske og overall og bore hull i stedet for den delen som mangler?
Nei, ikke bor hull i dem. Da frigjør du en masse fibre. Dessuten er det dumt å bygge dem inn, når noen andre skal åpne taket av en eller annen grunn.

Ta dem ned, antageligvis er de bare skrudd og lette å plukke ned. Ha passende verneutstyr og sørg for å ikke skade dem. Noen har jo allerede saget i dem for rørene, noe som er mindre vellykket.
Etterpå har du nok råsponttak. Jeg ville tatt firkantede potter, merket med en penn i taket og saget ut for dem forsiktig, fjernet råsponten og presset opp potten. Er man forsiktig, vil ikke isolasjonen falle ned fordi vindpappen holder den på plass. Så kan du enten fiske flexslangene til strømmen over råsponten eller spore i råsponten. Langs råsponten (på tvers av reglene) får du spore, enkelt å sage i sponten med en sirkelsag, på tvers av råsponten (langs reglene) vil det nok være relativt enkelt å fiske.
Men det vil ikke gå raskere enn å legge opp, snarere tvert imot, men du sparer 45 mm takhøyde.

Deretter skrur du gips over alt og borer for spottene etterpå.
 
Jeg skulle tro at du kan få til det på denne måten.
 
  • Tretak under renovering med grønne plastbeslag og eksponerte rør. Vegg har uferdig gipsplate med et vindu, speil og skap synlig.
Her er mitt fyrromstak. Huset er dog eldre, så ingen eternit, kun revertert. Var massevis av hull i det etter diverse ombygginger, så tok det ned og gipset, enklere enn å fikse det, penere og ga typ 2 cm ekstra takhøyde.
 
  • Tak i pannrom med gamle treplanker, rør, kabler og lamper. En hylle med bokser og en vindu er synlig. Utskiftet for mer høyde.
De er ikke "skrudd bare i kanten" men med aller største sannsynlighet spikret i noen rader midt-på også. Trenger du ikke ta bort dem så la dem være. Ellers forsiktig bit for bit uten å bryte for mye.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.