Å ha eternittak i kjelleren, pleier å bety noe sånt som at det er et fyrrom, brannsikring slik som i eldre dager. En liten overraskelse kan det bli. Og det er ikke bra å jobbe med det. Under er det med sikkerhet et bretak og ovenfor kanskje sagflis. Det er ikke lett å forsøke å spore noe. Så det blir nok å tenke om litt, det med innfelte spoter blir nok mer jobb enn du aner.
Ok takk for innspill, kanskje bedre å lekte opp likevel å akseptere høyden. Eternittplatene bygger ikke direkte mye, kanskje 1 cm.J jonaserik skrev:Å ha eternittak i kjelleren pleier å være et fyrrom, brannvern som i eldre dager. Litt av en overraskelse kan det bli. Og det er ikke bra å jobbe med det. Under er det sikkert et bordtak og over kanskje sagflis. Det er ikke lett å prøve å spore noe. Så det blir nok å tenke litt annerledes, det med innfelte spotter blir nok mer jobb enn du aner.
Hva tror du om å spraye med vann/oppvaskmiddel mot platene og leie en sentralvifte & maske & overall og bore hull i stedet for den biten som mangler?
I stedet for å rive ned taket, bryt bort lektene, mal det med noe du har igjen på lageret, så en tynn lekt minst 16 mm kanskje 22 mm og en gipsplate på det, da finnes det plass mellom til å legge rør/slange. For å omgå regelverket bør de være i 12 V og da kan man skjøte uten boks i undertaket. Lavt i tak pleier å bli noen flere og ikke så sterke, skal kunne dimmes for riktig lys. 22 lekt og 13 gips gir for innbygging 35 mm og det finnes de som klarer det. Det går også an å bore opp et 80 mm hull i eternitten med en boksbor også, men da blir det litt annet med verneklær siden det inneholder asbest og ikke bra å bearbeide, med støv som følge. Det blir å velge pest eller kolera med jobben.
Nei, ikke bor hull i dem. Da frigjør du en masse fibre. Dessuten er det dumt å bygge dem inn, når noen andre skal åpne taket av en eller annen grunn.T Tummenmitthand skrev:
Ta dem ned, antageligvis er de bare skrudd og lette å plukke ned. Ha passende verneutstyr og sørg for å ikke skade dem. Noen har jo allerede saget i dem for rørene, noe som er mindre vellykket.
Etterpå har du nok råsponttak. Jeg ville tatt firkantede potter, merket med en penn i taket og saget ut for dem forsiktig, fjernet råsponten og presset opp potten. Er man forsiktig, vil ikke isolasjonen falle ned fordi vindpappen holder den på plass. Så kan du enten fiske flexslangene til strømmen over råsponten eller spore i råsponten. Langs råsponten (på tvers av reglene) får du spore, enkelt å sage i sponten med en sirkelsag, på tvers av råsponten (langs reglene) vil det nok være relativt enkelt å fiske.
Men det vil ikke gå raskere enn å legge opp, snarere tvert imot, men du sparer 45 mm takhøyde.
Deretter skrur du gips over alt og borer for spottene etterpå.
De er ikke "skrudd bare i kanten" men med aller største sannsynlighet spikret i noen rader midt-på også. Trenger du ikke ta bort dem så la dem være. Ellers forsiktig bit for bit uten å bryte for mye.
Klikk her for å svare




