Heisann!
Skal bygge et vaskerom i kjelleren, og har nå begynt å rive litt. Skal også bytte innertaket. Men jeg lurer på hva slags materiale jeg har i taket. Kan det være eternittplater?
Kan jeg ta dem ned selv?

takknemlig for hjelp!
Mvh Zax
Skal bygge et vaskerom i kjelleren, og har nå begynt å rive litt. Skal også bytte innertaket. Men jeg lurer på hva slags materiale jeg har i taket. Kan det være eternittplater?
Kan jeg ta dem ned selv?
takknemlig for hjelp!
Mvh Zax
Ja det der er eternitt.
Du har det sikkert på døren også om den ikke er byttet....
Du kan og har lov til å ta det ned selv. Iakttag forsiktighet.
1. Bruk en RIKTIG åndedrettsmaske med riktig filter (fint støv)
2. Forsøk å få ned platene hele, det er støvet som oppstår når de går i stykker som man ikke vil ha i lungene.
3. Engangsovertrekksklær er ikke helt feil.
4. Luft, men sørg for at det trekker UT i rommet du jobber i og ikke inn i huset.....
Du har det sikkert på døren også om den ikke er byttet....
Du kan og har lov til å ta det ned selv. Iakttag forsiktighet.
1. Bruk en RIKTIG åndedrettsmaske med riktig filter (fint støv)
2. Forsøk å få ned platene hele, det er støvet som oppstår når de går i stykker som man ikke vil ha i lungene.
3. Engangsovertrekksklær er ikke helt feil.
4. Luft, men sørg for at det trekker UT i rommet du jobber i og ikke inn i huset.....
Moderator
· Stockholm
· 57 860 innlegg
Deretter skal du pakke platene forsvarlig. F.eks. doble søppelsekker. I alle fall her i Stockholm kan privatpersoner dumpe begrensede mengder gratis på visse miljøstasjoner, sjekk hvilken som tar imot eternit (Lövsta gjør det tydeligvis ikke).
Uff! Nå har jeg revet ned nesten 8 kvm.
Det var det verste materialet jeg har støtt på. HELT umulig å få ned en plate hel. Spikerne satt med 5 cm:s mellomrom, rundt hele platen med 30 cm:s lekter. I stedet for at spikeren ga etter så var det platen som sprakk hele tiden. Så jeg har flere sekker eternittstøv nå i kjelleren.
Følte meg ganske så klaustrofobisk, må jeg si.
Klærne jeg hadde på meg får gå. Hvordan er det med grovstøvsugeren min. Kan jeg noen gang bruke den igjen til noe annet, eller skal den renses og puttes ned i en svart søppelsekk og gjemmes 800 meter under jordoverflaten?
Det var det verste materialet jeg har støtt på. HELT umulig å få ned en plate hel. Spikerne satt med 5 cm:s mellomrom, rundt hele platen med 30 cm:s lekter. I stedet for at spikeren ga etter så var det platen som sprakk hele tiden. Så jeg har flere sekker eternittstøv nå i kjelleren.
Følte meg ganske så klaustrofobisk, må jeg si.
Klærne jeg hadde på meg får gå. Hvordan er det med grovstøvsugeren min. Kan jeg noen gang bruke den igjen til noe annet, eller skal den renses og puttes ned i en svart søppelsekk og gjemmes 800 meter under jordoverflaten?
Hmm...å bruke støvsugeren var dumt. Ingenting av asbeststøvet blir igjen i støvsugeren - du sprer det bare enda mer rundt...... 
Bor du i Stockholm kan du levere eternitten gratis på Botkyrka/fittjas ÅVC. Uten plastpose.
Bor du i Stockholm kan du levere eternitten gratis på Botkyrka/fittjas ÅVC. Uten plastpose.
Det kanskje ikke var den beste løsningen. Har lett etter gode måter å suge opp støvet (litt igjen). Synes at det burde finnes P3-klassifiserte støvsugerposer til Kärchers grovstøvsuger. Men det virker som en produkt som ingen har kommet på ennå (copyright ;D)
Ellers kanskje de nye støvsugerne med vannfilter gjør susen? (f.eks. Kärcher DS 5500) Der bindes jo alt støv i vann, noe som også asbest burde feste seg i. Hva tror du?
//Zax
Ellers kanskje de nye støvsugerne med vannfilter gjør susen? (f.eks. Kärcher DS 5500) Der bindes jo alt støv i vann, noe som også asbest burde feste seg i. Hva tror du?
//Zax
Nå kan jeg tipse om en, for meg, ny oppdagelse. Det går an å leie luftrensingsaggregater på f.eks. Cramo og andre litt mindre bedrifter. De har noe som kalles for absolutfilter som renser i prinsippet alt, inkludert asbest.
Jeg anser det som verdt å ha en slik rullende i kjelleren i noen døgn for å rense så mye av støvet som mulig.
Jeg anser det som verdt å ha en slik rullende i kjelleren i noen døgn for å rense så mye av støvet som mulig.
Den beste løsningen er å arbeide på en annen måte. Jeg har revet ca 25kvm eternitt i taket og det har ikke støvet i det hele tatt i prinsippet. Platene har vært spikret med rustfri rund spiker hver tiende centimeter. Jeg har jobbet med en liten kubein og hovtang for å plukke spikeren, en og en. At arbeidet tar lengre tid er bedre enn at det støver synes jeg. Har du mulighet til å spyle vann i rommet kan jo det være en løsning (da kan du suge med kärscheren også). Jeg antar at det skulle være en "bra" måte å få opp støvet.
Den der mirakelmaskinen virker å være en god idé også, takk for tipset!
Den der mirakelmaskinen virker å være en god idé også, takk for tipset!
Det må være, akkurat som du sier, den beste løsningen. Men mine fliser sitter som stein, som sagt, og er umulige å få ned hele.
Etter din advarsel om støvsuger har jeg nå sjekket ut litt alternativer. Cramo har industristøvsugere til utleie. Alle er utstyrt med HEPA-filtre (el. mikrofilter/absoluttfilter). En ganske dyr kar å leie. Koster 160:- per dag pluss 420:- for filteret. Finnes i forskjellige størrelser tydeligvis.
Skal vurdere vannspyling. Det burde være en effektiv løsning det også.
Etter din advarsel om støvsuger har jeg nå sjekket ut litt alternativer. Cramo har industristøvsugere til utleie. Alle er utstyrt med HEPA-filtre (el. mikrofilter/absoluttfilter). En ganske dyr kar å leie. Koster 160:- per dag pluss 420:- for filteret. Finnes i forskjellige størrelser tydeligvis.
Skal vurdere vannspyling. Det burde være en effektiv løsning det også.
Jeg tillater meg å smette inn et spørsmål på samme emne. Jeg har i et 30-tallshus en rektangulær ventilasjonskanal i dimensjonen 20 x 20 cm ca. Den er grå og med det typiske asbestmønsteret. Det er asbest helt enkelt. Kanalen sitter mellom en matkeller og ytterveggen, total lengde 100 cm. Til matkelleren finnes allerede en ventilasjonsluke. Dessuten sitter asbestkanalen i kjellertaket rett når man kommer ned for kjellertrappen. Den skal altså bort. Jeg trodde ikke det var å anbefale å gjøre dette selv? Om jeg skulle gjøre det, hadde jeg tenkt meg å kappe den jevnt med ytterveggen og jevnt med veggen inn mot matkelleren med en vinkelsliper. Det ville ta 5 minutter. Eller kanskje slå den i stykker? Så tenkte jeg å lappe igjen i begge veggene med bruk. Skal jeg gjøre det? Hvordan skal jeg gjøre det? Hva kan det koste å få et saneringsfirma for dette lille jobben?
Kapp absolutt ikke med vinkelsliper.synpunkter skrev:Jeg tillater meg å kile inn et spørsmål om samme emne. Jeg har i et 30-tallshus en rektangulær ventilasjonskanal i dimensjonen 20 x 20 cm ca. Den er grå og med det typiske asbestmønsteret. Det er asbest rett og slett. Kanalen sitter mellom en matkällare og ytterveggen, total lengde 100 cm. Til matkällaren finnes allerede en ventilasjonsluke. Dessuten sitter asbestkanalen i kjellertaket rett ved trappen. Den skal altså bort. Jeg trodde ikke det var å anbefale å gjøre dette selv? Om jeg skulle gjøre det så hadde jeg tenkt meg å kappe den jevnt med ytterveggen og jevnt med veggen inn mot matkällaren med en vinkelsliper. Det ville tatt 5 minutter. Eller kanskje slå i stykker den? Sen tenkte jeg å lappe igjen i begge veggene med bruk. Skal jeg gjøre det? Hvordan skal jeg gjøre det? Hva kan det koste å få et saneringsfirma for denne lille jobben?
Hvorfor trekker du ikke bare ut delene hele? Hvis det er en vinkel på røret, så går det jo an å dele der.
Ved en lignende jobb kjøpte jeg et spesielt forfilter for asbest som jeg koblet direkte på sentralstøvsugeren. Fungerte veldig bra, men de kostet ca. 1000 kroner. Den er konstruert i et separat kar som deretter kan leveres til deponi. Tror den rommet ca. 20-30 liter. Husker ikke merke, men kjøpte den på ABC sentralstøvsugere, muligens var det et Pullman-filter. En annen fordel er at sentralstøvsugeren evakuerer luften utenfor huset. Jeg kjøpte dessuten en brukt slange for 400 kr som jeg så kastet. Ta ingen sjanser med asbest.
Det er ikke billig å sanere. Våger ikke engang å tenke på hva bedrifter spesialisert på sanering krever i pris. Selv har regningen gått på omtrent følgende for ca 14 kvm eternittplater i kjelleren:
1. P3-halvmaske ca 800:- med filter.
2. Engangsoverall av plast fra Beijer 4 stk á 77:50 fra Beijer bygg
3. Leie av industristøvsuger med HEPA-filter 800:- (Dustcontrol fra Cramo)
4. Leie av Luftrensingsaggregat (RAB 1000 http://www.wind-box.com/luftren/rab1000.htm) 1000:-
5. Byggplast, plastsekker tape ca 500:-
6. Leie av tilhenger 270:-
7. Et par lunger (uvurderlig)
Min kommune tar ikke imot asbestavfall, men henviser til Södertälje. Der tar de 2000:-/tonn for asbestavfall (om man er fra en annen kommune). Minimumsavgiften er ca 650:-. Der vil de ha avfallet godt innpakket i plast og tapet. Sjekk hva som gjelder i din kommune.
1. P3-halvmaske ca 800:- med filter.
2. Engangsoverall av plast fra Beijer 4 stk á 77:50 fra Beijer bygg
3. Leie av industristøvsuger med HEPA-filter 800:- (Dustcontrol fra Cramo)
4. Leie av Luftrensingsaggregat (RAB 1000 http://www.wind-box.com/luftren/rab1000.htm) 1000:-
5. Byggplast, plastsekker tape ca 500:-
6. Leie av tilhenger 270:-
7. Et par lunger (uvurderlig)
Min kommune tar ikke imot asbestavfall, men henviser til Södertälje. Der tar de 2000:-/tonn for asbestavfall (om man er fra en annen kommune). Minimumsavgiften er ca 650:-. Der vil de ha avfallet godt innpakket i plast og tapet. Sjekk hva som gjelder i din kommune.
I mitt tilfelle sitter kanalen dikt mellom ytterveggen og veggen inn til matkjelleren (murstein) uten bøyer og vinkler. Jeg må altså kappe den ved begge veggene og lappe igjen med mørtel. Hvis ikke vinkelsliper - hva? Det heller mot at jeg ikke gjør det selv i o f s. Damen har dessuten forbudt meg.
Jeg forstår ikke helt hvordan den sitter (strunt i det!) mensynpunkter skrev:
om du må dele på den ville jeg heller bløte med vann så mye det går (i og utenpå) og deretter slå i stykker den med en hammer på noen strategiske steder. Med vinkelsliperen vil du helt ukontrollert spre støvet.