22.727 lest ·
21 svar
23k lest
21 svar
Eternitt fasade
Har også jeg et eternitthus. Har vurdert å kle inn eller ta ned, fått ulike svar fra alle jeg har spurt. Snakket med en snekker som fikk meg til å bestemme meg for å ta ned eterniten, hans begrunnelse var at det kan bli problemer den dagen du skal selge huset.
Takk!hkkv skrev:
Vi hadde munnbind og hansker. Egentlig burde man ha helmaske, men den er ganske slitsom å puste i, og man håper jo at det kreves mer enn et hus for å ødelegge lungene.
Eternitten la vi på pall og plastet inn med byggplast som vi forseglet med sølvteip. Deretter kjørte vi den til deponi. Men sjekk opp hva det koster å levere. Det kan variere veldig mye mellom forskjellige kommuner. Vi gjorde to sider forrige sommer og to sider i sommer. Forrige sommer leverte vi i vår hjemkommune til en pris av 800 per tonn. Den leveringen kostet litt over 1200. I høst kjørte vi 2 mil til nabokommunen og kom unna med en avgift på 400 kr og det lasset var ikke mindre, men heller litt større. Kanskje ikke så mye penger i det store og hele, men nok til at det er verdt turen.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 innlegg
Her i Stockholm kan man som privatperson levere "mindre" mengder (=omtrent en tilhenger) gratis. Kravet er at det skal være pakket i plastede pakker med en viss størrelse (står på renh. forv nettside) slik at den kan få plass i deres container. Jeg har for meg at det var noe i stil med maks 70 cm brede. Tydeligvis tar nå alle gjenvinningsstasjonene (Lövsta etc) imot asbestholdig avfall nå. Tror ikke det er noe problem å levere flere tilhengere.
Klikk her for å svare

