Har også jeg et eternitthus. Har vurdert å kle inn eller ta ned, fått ulike svar fra alle jeg har spurt. Snakket med en snekker som fikk meg til å bestemme meg for å ta ned eterniten, hans begrunnelse var at det kan bli problemer den dagen du skal selge huset.
 
Orker dere ikke plukke ned eternitten så orker dere nok ikke bytte fasade. Eternitten var den lille jobben.
 
  • Før- og etterbilde av et hus med byttet fasade, fra gammel eternit til ny, moderne fasadekledning.
Som et nytt hus. For en forskjell!

Hvordan håndterte du eternitten/personlig beskyttelse?
Kuragarden skrev:
Orker dere ikke å ta ned eternitten så orker dere nok ikke å bytte fasade. Eternitten var det lille arbeidet.

A
 
Stemmer det at det nå er ulovlig å plukke ned eternitt selv?
Så lenge man ikke ødelegger dem er det ikke farlig eller? Det er støvet som er skadelig, ikke sant?
 
gadeberg skrev:
Stemmer det at det nå er ulovlig å ta ned eternit selv?
Nei, det stemmer ikke.

gadeberg skrev:
Så lenge man ikke knuser dem er det ikke noe fare eller? Det er støvet som er skadelig vel?
Det stemmer.
 
hkkv skrev:
Som et nytt hus. For en forskjell!

Hvordan håndterte du eternitten/personlig beskyttelse?
Takk!

Vi hadde munnbind og hansker. Egentlig burde man ha helmaske, men den er ganske slitsom å puste i, og man håper jo at det kreves mer enn et hus for å ødelegge lungene.

Eternitten la vi på pall og plastet inn med byggplast som vi forseglet med sølvteip. Deretter kjørte vi den til deponi. Men sjekk opp hva det koster å levere. Det kan variere veldig mye mellom forskjellige kommuner. Vi gjorde to sider forrige sommer og to sider i sommer. Forrige sommer leverte vi i vår hjemkommune til en pris av 800 per tonn. Den leveringen kostet litt over 1200. I høst kjørte vi 2 mil til nabokommunen og kom unna med en avgift på 400 kr og det lasset var ikke mindre, men heller litt større. Kanskje ikke så mye penger i det store og hele, men nok til at det er verdt turen.
 
Her i Stockholm kan man som privatperson levere "mindre" mengder (=omtrent en tilhenger) gratis. Kravet er at det skal være pakket i plastede pakker med en viss størrelse (står på renh. forv nettside) slik at den kan få plass i deres container. Jeg har for meg at det var noe i stil med maks 70 cm brede. Tydeligvis tar nå alle gjenvinningsstasjonene (Lövsta etc) imot asbestholdig avfall nå. Tror ikke det er noe problem å levere flere tilhengere.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.