Hei
Har eternittfasade i dag, men vil ha tre. Nå til spørsmålet, gjør jeg noe dumt rent bygningsmessig og regelmessig om jeg setter trepanelet utenpå eternitten? Jeg har verken tid eller lyst til å rive den. Takk for svar.
 
Eternit er veldig dumt å ha hvis det skulle begynne å brenne. Vet ikke hva forsikringsselskapet sier om man bygger inn det. Min kompis fack ta en ekstra forsikring på sitt eternithus. Jeg hadde nok tatt bort de, tilleggsisolert og så på med panel.
 
Jeg lot det sitte igjen. Om det begynner å brenne har man andre problemer...
Vi skjøt fast en 45x45 med spikerpistol og 90mm lang spiker og så la vi en 45x45 til på den andre ledden.
Etter det vindsperre og så luftspalte og panel.
Gult trehus med hvite hjørner er penere enn Grønn eternit.
 
Hvorfor skulle eternitt være dårlig hvis det begynner å brenne, det brenner jo ikke?
Hvis man er lei av fargen (sekstitallskommunalgrå, kvalmegrønn, blekrosa) på et av verdenshistoriens beste fasadematerialer, dvs eternitt, går det utmerket å male. Vi malte eternitfasaden på foreldrenes hus for 8-10 år siden med vannbasert akrylatmaling. Ble bra, malingen sitter.
 
gadeberg skrev:
Eternitt er veldig dumt å ha om det skulle begynne å brenne. Vet ikke hva forsikringsselskapet sier om man bygger det inn. Min venn fack ta en ekstra forsikring på sitt eternitthus. Jeg hadde nok fjernet det, ekstraisolerte og så på med panel
???? Hvorfor skulle eternitt være dårlig ved ev brann?? Eternitt er jo noe som ble brukt hyppig nettopp som brannsikkert materiale på dører og vegger i fyrrom. At det for fremtidig ev salg sikkert ses på som et dårlig valg å ikke ha fjernet før da mange bare hører ordet eternitt og tror at de får kreft av det er en annen sak som kanskje gjør at det kan være fornuftig å fjerne det før.
 
Fotografen skrev:
Hvorfor skulle eternit være dårlig om det begynner å brenne, det brenner jo ikke?

Det eksploderer når det blir varmt. Test å fyre det litt
 
Lustig at det oppfører seg slik da man som sagt har brukt det som brannbeskyttelse i fyrrom og garasje før man forbød det på grunn av at støvet er ugreit å arbeide i.
 
gadeberg skrev:
DEt eksploderer når det blir varmt. Test det med å brenne det litt
Interessant, skal prøves...
 
Fotografen skrev:
Interessant, skal prøves...
Er ganske festlig!
 
Øhh, hva?

Er dere helt sikre på at det er Eternit dere har om det eksploderer av varme?
Jeg har vanskelig for å tro på det.

Eternit og det mer moderne Minerit (uten Asbest) brukes jo fortsatt som fungerende brannbeskyttelse på mange steder. Det burde man vel rimeligvis ikke gjøre med et materiale som eksploderer av litt varme?

Kan noen som vet mer om dette rede ut begrepene?

Og så har jeg et lite spørsmål. Om dere skjøt med spikerpistol gjennom Eterniten, sprakk den ikke da? Den Eternit vi tok ned fra huset vårt ville definitivt ha sprukket som en pepperkake av slik behandling.

/pinebar
 
Det eneste jeg kan tenke meg får eternit til å eksplodere, er rask kraftig oppvarming av fuktig eternit. Da burde vannet som er innestengt i platen kunne fordampe raskt og da få platen til å "eksplodere". På samme måte kan man få granitt til å eksplodere hvis man brenner på med skjærebrenner. Selv om det i dette tilfellet nok er mer spenninger i steinen enn innestengt fukt.
 
Hvis jeg husker riktig, er det krystallene i ett av mineralene i stein (berg) som bytter struktur ved oppvarming. Dette gir en volumendring og dermed reaksjonen.
 
Milkshaken
Hva jeg kan mene om å spikre tre utenpå eternittfasade, (har det selv), det er at jeg kan mene det burde bli en kuldebro der eternitten sitter igjen. Jeg hadde gjerne sett at de hadde tatt bort eternitten før de isolerte og bordla.
 
Eterniten sprekker litt når man skyter med pistol, men det gjør ikke meg særlig mye da det uansett er innebygd.
Kuldebro? Hvordan tenker du da? Den er jo helt innebygd?
 
Milkshaken
Jo jeg tenker på at den har betydelig dårligere isoleringsevne enn f.eks. gullfiber...
Så som på min fasade f.eks. Der kan det blåse (kulde) inn nedenfra der jo det er blottlagt med hele fasadens ulike lag....

Det er bare en tanke såklart men jeg synes nok at det burde bli varmere med bare isolering og ingen eternit imellom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.