Eternit er veldig dumt å ha hvis det skulle begynne å brenne. Vet ikke hva forsikringsselskapet sier om man bygger inn det. Min kompis fack ta en ekstra forsikring på sitt eternithus. Jeg hadde nok tatt bort de, tilleggsisolert og så på med panel.
Jeg lot det sitte igjen. Om det begynner å brenne har man andre problemer...
Vi skjøt fast en 45x45 med spikerpistol og 90mm lang spiker og så la vi en 45x45 til på den andre ledden.
Etter det vindsperre og så luftspalte og panel.
Gult trehus med hvite hjørner er penere enn Grønn eternit.
Vi skjøt fast en 45x45 med spikerpistol og 90mm lang spiker og så la vi en 45x45 til på den andre ledden.
Etter det vindsperre og så luftspalte og panel.
Gult trehus med hvite hjørner er penere enn Grønn eternit.
Hobbyelektriker
· E
· 15 384 innlegg
Hvorfor skulle eternitt være dårlig hvis det begynner å brenne, det brenner jo ikke?
Hvis man er lei av fargen (sekstitallskommunalgrå, kvalmegrønn, blekrosa) på et av verdenshistoriens beste fasadematerialer, dvs eternitt, går det utmerket å male. Vi malte eternitfasaden på foreldrenes hus for 8-10 år siden med vannbasert akrylatmaling. Ble bra, malingen sitter.
Hvis man er lei av fargen (sekstitallskommunalgrå, kvalmegrønn, blekrosa) på et av verdenshistoriens beste fasadematerialer, dvs eternitt, går det utmerket å male. Vi malte eternitfasaden på foreldrenes hus for 8-10 år siden med vannbasert akrylatmaling. Ble bra, malingen sitter.
???? Hvorfor skulle eternitt være dårlig ved ev brann?? Eternitt er jo noe som ble brukt hyppig nettopp som brannsikkert materiale på dører og vegger i fyrrom. At det for fremtidig ev salg sikkert ses på som et dårlig valg å ikke ha fjernet før da mange bare hører ordet eternitt og tror at de får kreft av det er en annen sak som kanskje gjør at det kan være fornuftig å fjerne det før.gadeberg skrev:
Lustig at det oppfører seg slik da man som sagt har brukt det som brannbeskyttelse i fyrrom og garasje før man forbød det på grunn av at støvet er ugreit å arbeide i.
Hobbyelektriker
· E
· 15 384 innlegg
Øhh, hva?
Er dere helt sikre på at det er Eternit dere har om det eksploderer av varme?
Jeg har vanskelig for å tro på det.
Eternit og det mer moderne Minerit (uten Asbest) brukes jo fortsatt som fungerende brannbeskyttelse på mange steder. Det burde man vel rimeligvis ikke gjøre med et materiale som eksploderer av litt varme?
Kan noen som vet mer om dette rede ut begrepene?
Og så har jeg et lite spørsmål. Om dere skjøt med spikerpistol gjennom Eterniten, sprakk den ikke da? Den Eternit vi tok ned fra huset vårt ville definitivt ha sprukket som en pepperkake av slik behandling.
/pinebar
Er dere helt sikre på at det er Eternit dere har om det eksploderer av varme?
Jeg har vanskelig for å tro på det.
Eternit og det mer moderne Minerit (uten Asbest) brukes jo fortsatt som fungerende brannbeskyttelse på mange steder. Det burde man vel rimeligvis ikke gjøre med et materiale som eksploderer av litt varme?
Kan noen som vet mer om dette rede ut begrepene?
Og så har jeg et lite spørsmål. Om dere skjøt med spikerpistol gjennom Eterniten, sprakk den ikke da? Den Eternit vi tok ned fra huset vårt ville definitivt ha sprukket som en pepperkake av slik behandling.
/pinebar
Det eneste jeg kan tenke meg får eternit til å eksplodere, er rask kraftig oppvarming av fuktig eternit. Da burde vannet som er innestengt i platen kunne fordampe raskt og da få platen til å "eksplodere". På samme måte kan man få granitt til å eksplodere hvis man brenner på med skjærebrenner. Selv om det i dette tilfellet nok er mer spenninger i steinen enn innestengt fukt.
Hvis jeg husker riktig, er det krystallene i ett av mineralene i stein (berg) som bytter struktur ved oppvarming. Dette gir en volumendring og dermed reaksjonen.
Hva jeg kan mene om å spikre tre utenpå eternittfasade, (har det selv), det er at jeg kan mene det burde bli en kuldebro der eternitten sitter igjen. Jeg hadde gjerne sett at de hadde tatt bort eternitten før de isolerte og bordla.
Jo jeg tenker på at den har betydelig dårligere isoleringsevne enn f.eks. gullfiber...
Så som på min fasade f.eks. Der kan det blåse (kulde) inn nedenfra der jo det er blottlagt med hele fasadens ulike lag....
Det er bare en tanke såklart men jeg synes nok at det burde bli varmere med bare isolering og ingen eternit imellom.
Så som på min fasade f.eks. Der kan det blåse (kulde) inn nedenfra der jo det er blottlagt med hele fasadens ulike lag....
Det er bare en tanke såklart men jeg synes nok at det burde bli varmere med bare isolering og ingen eternit imellom.