Hei,

Jeg skal pusse opp kjøkkenet mitt og har revet ut kjøkkeninnredningen. I et av hjørnene går skorsteinen fra kjelleren opp til taket. I dette hjørnet var det kledd med gipsplater som jeg fjernet for å undersøke området. Bak gipsplatene sitter det en hvit mineral-lignende plate som det står "CAPE BOARDS MASTERBOARD 254622" på. Den er hvit med en struktur som ligner en strukturtapet. Som sagt hvit.

Det jeg bekymrer meg for er at dette er en form for asbestplate. Vet ikke når skorsteinen ble bygget. Huset er fra 1973 og mistenker at skorsteinen ble installert da også. Men som sagt er jeg ikke sikker.

Noen som vet hvordan man kan identifisere platen det gjelder? Andre tips?

Har skrudd tilbake gipsplaten igjen uten å skru i platen bak.

Stor takk på forhånd!

• Veggen med gipsskiveplater fjernet, avslørende en hvit, strukturert mineralplate ved navn "CAPE BOARDS MASTERBOARD 254622", innrammet av treverk.
  • En hvit minerallignende plate med tekst "MASTERBOARD 254622" preget, likner på strukturtapet. Beskytter skorsteinshjørne i et kjøkken fra 1973.
Sist redigert:
Ingenting å bekymre seg for om det nå skulle være eternit, den gjør ingen skade der den sitter. Snarere er det slik at det er et av de bedre materialene for formålet.

Masterboard finnes jo i dag, definitivt ingen asbest i den. Men det kan jo være tricky å vite hva de hadde i 1973.

Som sagt HVIS det er asbest i den så er det jo ingen fare at den sitter der. Det er bare hvis du av en eller annen grunn skulle ønske å sage i den eller lignende at det kan være farlig.

Finnes det noen måte å identifisere en gammel plate på navn og nummer?

Det hadde vært flott å vite hvilket materiale det er.

Bare en siste sjekk. Ingen måte å identifisere en skive om den er farlig eller ei?

Teknikken å skrive produktnavn med blekkskriver er betydelig nyere enn 1973. bare som en tankestrek!

Ifølge brosjyren om Masterboard fra Ljungbergs (som er forhandler i Sverige) har Masterboard blitt produsert siden 1978 og det står også:

http://www.ljungberg.se/broschyrer/masterboard.pdf

Masterboard er bygget opp av kalsiumsilikat (kalk, sement og kisil), vermikulit,
glimmer og er armert med cellulosefiber. Ved støvende arbeid skal
støvavsug og/eller støvfiltermaske type P2 brukes. Ytterligere informasjon finnes
i et eget datablad om helse og sikkerhet som kan rekvireres fra Promat (se
baksiden). Ingen direkte farlige stoffer finnes i platen og den avgir heller ingen
målbare emisjoner (testet i henhold til SP metode 1598).

Jeg har ikke hørt om at Masterboard skal ha inneholdt asbest.

/Ingeniøren

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.