Hei!
Jeg leverte en søknad for nybygging av attefalls 30 kvm til kommunen. Jeg fikk godkjent å starte bygging, men forutsetninger blant annet er at konstruksjoner utføres i samsvar med ESK 11. Det er en snekker som skal bygge det. Jeg leste om dette på nettet. Er det utførelse i henhold til ESK 11 kjent hos alle snekkere, eller må det stå i kontrakten?

Takk på forhånd

Q qassim skrev:
Hei!
Jeg leverte en søknad for nybygging av attefalls 30 kvm til kommunen. Jeg fikk godkjent å starte bygging, men forutsetningene er bl.a. at konstruksjoner utføres i samsvar med ESK 11. Det er en tømrer som skal bygge det. Jeg leste på nettet om det. Er det utførelse i henhold til ESK 11 kjent hos alle tømrere, eller må det stå i kontrakten?

Takk på forhånd
EKS (europeisk konstruksjonsstandard) skal følges. I praksis betyr det at leverandører av materialer (takstoler mm), konstruksjoner osv. skal følge den for å bli godkjent. I ditt tilfelle er det ikke noe problem, i prinsippet alt du kjøper oppfyller det. Men for eksempel den som har beregnet takstoler må ha brukt det.

Gi tømreren en kopi av igangsettelsestillatelsen, så vet de hva som gjelder, koble avtalen til byggetillatelsen (naturlig å gjøre det slik). Så trengs det flere detaljer enn det i avtalen, men det er en annen sak.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.