Har beregnet bjelke over vinterhagen, opplag 115x115 og bjelke 495x115 med byggbeskrivningar.se
Etter litt tegning kan jeg konstatere at jeg ikke vil ha en så høy bjelke da den påvirker dørhøyde og luftspalte for isolert takkonstruksjon.
Finnes det enkle metoder for å bytte denne til en VKR eller IPE, og da ha samme nedbøyning på 8 mm eller mindre?

Lengde 4,6 meter ekskl. opplag.
Snøsone 2
Betongpanner
 
For å erstatte limtrebjelken trenger du en stålbjelke med et yttröghetsmoment som er minst 7000x10^4 mm4. Det betyr f.eks. en VKR 300x200x6,3 eller en IPE 300. Når jeg regner baklengs får jeg det til en last på bjelken rundt 20,5 kN/m, noe som er ganske mye. Hvilke lastforutsetninger har du brukt?
 
det er et tak med mønebjelke og ene siden vegg og andre siden åpning (den bjelken jeg vil erstatte).
Bjelken i midten blir en 630 bjelke og ene siden setter jeg veggstendere under hver sekundær, men kommer til å ha en bærepipe i veggen for evnt. flytting av noen av sekundærene.
cc er 1200 på disse og de blir limtre 56x270. takvinkel er 23 grader og betongtakstein.
takflaten blir 4,7 x 3,5 = 16,7 m2 og på dette blir det da egenvekt 50 kg, snølast 200 kg og div ulempe 50 kg. så taket skal klare 300 kg/m2.
generelt blir det vel 50% på mønebjelke og 50% på takfotbjelke?
så halvparten av 5 tonn burde bli 2,5 på hele bjelken. men man pleier vel å regne moment i kritiske punktet som da er midten for å konstatere nedbøyning og det er først og fremst den jeg er redd for at den er for stor eller at jeg vil ha en stålbjelke som tilsvarer samme.

Jeg skal klare meg med 495 på begge ifølge byggbeskrivninger.se (de overdimensjonerer kanskje noe)
men får 8 mm nedbøyning på disse, og det kan vel være ok hvis man orker måke snø men vet ikke om jeg orker det og med kaldere klima blir vi snart snøsonen 2,5.
skal jo sette inn dyrt schüco vikparti og vet ikke hva som skjer på midten om bjelken går ned 8 mm.
 
Med de målene får jeg lasten på kantbjelken til 5,3 kN/m, ca 540 kg/m. Nedbøyningen med en 115x360 blir maks ca 6 mm, med en 115x315 maks 8,7 mm. Skal man være nøyaktig havner en noe større andel enn 50% på kantbjelken siden du har et takutstikk. Siden din seksjon ikke er målsatt kan jeg ikke regne på det. Mål fra midtpunktet mellom møne- og kantbjelke og inkluder takutstikket. Jeg er overbevist om at du kan løse problemet med limtre, der du har helt andre muligheter til å jobbe med forholdet mellom høyde og bredde. Si fra om hvilken maks nedbøyning du kan akseptere så skal jeg gi deg forslag på dimensjon.

Et helt annet synspunkt. Hvis du legger en diffusjonsåpen duk på taket i stedet for vanlig underlagspapp, kan du spare luftegapet og få en mye enklere takløsning.
 
Hei

jeg kan akseptere en nedbøyning på 6 mm ved maks belastning av 200 kg snø.
har oppdatert seksjonen med flere mål samt lagt ved byggesøknadstegningen på seksjon på andre retningen, denne er en tidlig utgave så ikke riktig på alle plan men de målene jeg har lagt til stemmer.
gjorde ikke som du skrev med målet men regnet det ut til 2575 mm.
 

Beste svar

115x360 gir 5,7 mm nedbøyning med de antakelsene som ble angitt i innlegg #4. Man kan regne litt mer nøyaktig enn det vi har gjort, men til slutt blir forskjellen ubetydelig. Jeg synes det virker å være et spennende prosjekt!
 
  • Liker
pjapen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.