M
Hei,

Har en uteplass der jeg vil fjerne den midterste av de tre stolpene som finnes.

Uteplass med bord, stoler og trestolper. Taket har en markise, og et gassflaske deksel er synlig til venstre.
  • Avstanden mellom de ytterste stolpene er 520 cm.
  • Dybden fra husveggen til stolpene er 200 cm.
  • Det er en loft over, fire takstoler som hviler på husveggen, cc 120.
  • Nåværende limtre som hviler på stolpen er 90x270.
  • Taket mot yttervegg (venstre bilde 1) hviler på den veggen og påvirkes ikke av endringen.
Loftet på et bygg med trekonstruksjon, inkludert takstoler og bjelker festet til husets vegg, samt flere ledninger langs bjelkene.

Jeg har søkt litt og generelt så skulle en limtre på 115x405 (kanskje mer?) være nødvendig. Om jeg nå har forstått alt riktig. Dere må gjerne rette meg.

Men siden det er hele takstoler som hviler på huset, trenger jeg så kraftig limtre?

Rent praktisk. Trenger jeg å fjerne nåværende og erstatte med en ny? Kan jeg bygge på nåværende? Jeg tenkte først om jeg kunne feste en til 90x270 utenpå men får da problemet at den ikke hviler på noen av de ytterstolpene. Om det nå er et problem?

Andre ideer eller tanker mottas med takk!

Du må redegjøre betydelig mer for at man skal forstå konstruksjonen. Plan- og seksjonstegninger for eksempel. Hvor er bildet over takstolene tatt? Jeg tror ikke det er realistisk å beholde den nåværende bjelken. For at en ny og gammel bjelke skal samarbeide kreves det at de er sammenlimt, ikke helt enkelt i den situasjonen. En bjelke med målene 115x405 (uten å sjekke om det er riktig dimensjon) kan erstattes av 215x315.

M
J justusandersson skrev:
Du må redegjøre betydelig mer for at man skal forstå konstruksjonen. Plan- og seksjonstegninger f.eks.. Hvor er bildet av takstolene tatt? Jeg tror ikke det er realistisk å beholde den nåværende bjelken. For at en ny og gammel bjelke skal samvirke kreves det at de er limt sammen, ikke helt enkelt i den situasjonen. En bjelke med målene 115x405 (uten å sjekke om det er riktig dimensjon) kan erstattes av 215x315.
Har ingen plantegning der takstolene inngår. Bildet av takstolene er tatt fra husveggen, der overhenget ut til stolpene begynner.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.