5.334 lest ·
23 svar
5k lest
23 svar
Erstatte gammel "bjelke" med stålbjelke
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Absolutt en av de beste måtene å kombinere stål og tre på. Bruker normalt bare være mulig ved nybygg. Tredimensjon må man dog velge etter nedbøynings- og sviktkrav, ikke etter hva som ser fint ut i HEA-bjelken. 45x170 er i det minste laget for den spennvidden, selv med skruvliming. Men det ser veldig fint ut.
Nedbøyningskreftene på de nye gulvbjelkene i tre virker vel stort sett bare på 1 m strekning nærmest stålbjelken? Så kommer skråtaket og det går ikke an å stå/gå lenger ut så det blir ingen nevneverdig last. Som jeg ser det så tar stålbjelken i prinsippet all last.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Et bra påpekning fra @Oldboy. Når jeg for moro skyld regner på det, blir nedbøyningen midt på bjelken 4,3 mm og 1 m fra stålbjelken 2,9 mm. Da har jeg antatt at bjelkene er 3,5 m lange, av klasse C 24 og at den momentan punktlasten er 100 kg. Jeg har ikke tatt hensyn til kortlinger og skruvlimt sponplate. Men litt svaiende blir det nok i forhold til normen.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Ingen fare. Jeg tok det absolutt ikke som kritikk og er helt enig med deg om at man ikke skal velge lekter etter balk. Jeg setter pris på at du med din kunnskap tar deg tid til å hjelpe til med beregninger.
Grunnen til min forklaring var vel snarere et skjult spørsmål om hvilken forskjell det gjør med 3,2m i stedet for 3,5m spennvidde på en 45x170 lekt.
Grunnen til min forklaring var vel snarere et skjult spørsmål om hvilken forskjell det gjør med 3,2m i stedet for 3,5m spennvidde på en 45x170 lekt.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Nedbøyningen reduseres med omtrent en sjettedel, så spennviddereduksjoner er alltid positivt. Med kortlinger, skrulimtapet sponplate og hensyn til at man mest oppholder seg i rommets midt er det OK.
Klikk her for å svare