Bor i et hus bygget rundt 1850. I TV-rommet går det bjelker tvers over rommet. På kaldloftet ovenfor ligger en stokk på 20x20 cm langs med rommet (inntegnet grønt). Bjelkene er boltet i stokken som en slags erstatning for hjørnevegg. Stokken har ytterveggen som opplegg i den ene enden og en bærende vegg i den andre. Ca 4,7 m spennvidde.
Kaldloftet ovenfor skal nå innredes til soverom og stokken er så høy at det skaper problemer med gulvhøyden i overetasjen. Vær oppmerksom på at stokken ikke er limtre, men et tilhugget tre, typ.
Spontant føles det som at en HEA100 er kraftigere enn en 20x20 cm stokk?
Det kan du konstatere (pleier å føles tryggere ) mha å se på de forskjellige bjelkenes tverrsnittskonstanter (treghetsmoment, bøyningsmotstand). Materialenes elastisitetsmodul spiller også en rolle for nedbøyning, da er det produktet E*I som kan sammenlignes.
Skulle gjette at en stock kan antas regnes som trepåler, dvs som C30. Men var sikkert enda bedre før i tiden.
Så bjelkene i bildet skal deretter festes oppover i stålbjelken?
Det er en sak å henge det undertaket vi ser i noe. Skal man så belaste alt med en overetasje også så tror jeg ikke det vil fungere.............Har vanskelig for å se at man kommer unna normal bjelkelagstykkelse da.
Det brukes i dag til oppbevaring uten noen problemer. Man kan selvfølgelig kjenne at det svaier litt hvis man hopper, men ikke så farlig. Jeg tenker at det blir enda litt bedre når det kommer til reglar, kortlinger og gulvspon.
Det brukes i dag for lagring uten noen problemer. Klart, man kan kjenne at det svaier litt om man hopper, men ikke så farlig. Jeg tenker at det blir enda litt bedre når det kommer til bjelker, kortbjelker og gulvspon.
Kreves det ikke byggetillatelse for å gjøre om loft til boareal? Da kreves vel konstruksjonsberegninger, som selvsagt må oppfylle normkrav.
At du synes det føles greit i dag, er ikke en garanti for at det holder over tid - eller når en ny eier flytter inn og vil bruke rommet litt annerledes.
Det kreves sikkert minst HEA 140 for å komme opp på sammenlignbart nivå med dagens stokk. Hvis bjelkelastingen deretter skal økes, kreves det ytterligere stivhet. Jeg ville nok ha vurdert en annen prinsippøsning.
Er veldig takknemlig for all input!
Er ikke noe hastverkprosjekt, så rekker å tenke.
En variant jeg har vurdert er å ha flere stålbjelker. Enten totalt 2 eller aller helst 3.
Høyde? Jeg mente i så fall å erstatte nåværende stokk med en bjelke og deretter legge til 2 til parallelt jevnt fordelt. Altså slik at avstanden uten støtte for bjelkene i taket på undervåningen ble halvert.
Eller er det helt feil å tilregne seg noen form for bæreevne fra bjelkene?
Nja, ikke et så attraktivt alternativ med stålbjelker under bjelkene i TV-rommet.
For å tydeliggjøre mener jeg i så fall å bolte bjelkene i stålbjelkene.