Som dere ser på det første bildet, har de lagt en sementfuge rundt vinduet, og da vi i uken boret noen nye ventilasjonshull, klarte den å vibrere i stykker (halveisen dårlig fra før), noe som tydeligvis var en vanlig metode på 60-tallet.

På bilde 2 har jeg fjernet fugen rundt vinduet, og inni var det noe "lineaktig materiale" med tjære på. (Har sett at det heter noe annet i et annet innlegg som jeg ikke lenger finner).

Luftspalten i teglsteinen sitter altså omtrent på midten av vinduskarmen.

På bilde 3 ser dere overkanten på vinduskarmen, her hadde de lagt noen strimler/plater av "plywood, antakelig for å lette fugingen (tror jeg), men hadde det en annen betydning så må dere gjerne opplyse meg.

Hvordan får jeg til dette best når jeg nå ønsker å legge en ny fuge? Dette vil deretter ligge som en standard for alle de andre vinduene når det er på tide å gjøre ved.

Jeg har sett en del ulike løsninger på nettet, men jeg rådfører meg heller en gang for mye enn for lite :)

Fungerer det med en bunnfyllingslist (havner på teglsiden og før luftspalten) og deretter mykfuge?

Dybden er ca 7 cm, så må man i så fall fylle opp med noe annet bak bunnfyllingslisten for at den ikke skal bevege seg?

Tar gjerne imot tips om byggteknikk, vil helst ikke mure det opp som tidligere hvis jeg kan unngå det.

Nærbilde av et vindu med hvit karm og en fuge av sement ved siden av mursteinsveggen. Fugemassen ser ut til å være slitt og skadet. Nærbilde av et vindu med hvit karm omgitt av murstein, der sementfugen er fjernet, eksponerer en luftspalte og tidligere byggemateriale. Nærbilde av ovankanten på en vinduskarm med utsatt treverk og mur over, viser manglende fug og tegn på tidligere reparasjon.

Beste svar

Jeg ville anbefale det du allerede vurderer med bottningslist og mykfug. Sikrere og mer holdbart i lengden.

H huggan skrev:
Jeg ville anbefale det du allerede tenker på med bunnfyllingslist og mykfuge. Sikrere og mer holdbart i lengden.
Hvis man setter bunnfyllingslisten ca 1 cm og fyller på med mykfuge. Bør man gjøre noe med overflaten innenfor? For eksempel fylle det med noe...

Hvis det er plass bør du dreve så mye du kan før.

H huggan skrev:
Finns det plats bör du dreva så mycket du kan innan.
Takk for svarene.

Jeg drever gjerne men ble litt usikker på om jeg kunne.

Vanlig isover drev eller noe spesielt? Det kan ikke suge fukt fra murstein/luftegap?

Bra, da kan jeg komme videre i morgen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.