Har et hus fra 1964 i blåbetong med pusset fasade. Inngangen til huset består av en del betongglass og ytterdør. Jeg skal nå bytte til en kraftigere ytterdør som veier betydelig mer enn den eksisterende døren, og betongglasset kan ikke brukes til å feste karmen i. I tillegg liker jeg ikke utseendet til betongglasset heller.
Jeg hadde tenkt å jukse litt og ikke mure opp en vegg som deretter pusses der betongglasset er i dag, men i stedet bygge opp en trevegg og deretter ha trepanel.
1) Er det noe spesielt å tenke på når jeg blander stein og tre? Klart, materialene vil bevege seg forskjellig.
2) Jeg har forstått at man ofte/alltid har både vindsperre og dampsperre når man bygger yttervegg i tre. I dag finnes det ingen spesiell dampsperre i veggene, bare puss, blåbetong, spritpuss. Skal jeg likevel ha innvendig dampsperre på treveggen jeg kompletterer med?
3) Hvis jeg har ca 25 cm tykke vegger, hvordan bør jeg disponere denne bredden når jeg bygger veggen? Jeg tenker på panel, platemateriale, lekter, mm.
4) Siden blåbetong er litt "vanskelig" og porøs å feste ting i, tenker jeg at med veggen som skal bygges opp med lekter, starter jeg med å legge en lekt i bunnen og en i toppen. Deretter setter jeg inn stående lekter som spenner opp mellom de liggende i bunn/topp. De liggende i bunn/topp skrus flere steder i blåbetongen, og de stående festes med vinkeljern i de liggende. Eventuelt tenkte jeg at på den siden hvor dørkarmen til ytterdørens hengselside skal festes i den oppbygde veggen, har jeg doble lekter der den innerste av disse er satt inn mellom bunn/topp som beskrevet ovenfor, og den ytterste går hele veien mot blåbetong gulv-tak og skrus fra siden både i liggende bunn/topp-lekt samt den nærmeste i sidelengs. Jeg forestiller meg at det blir mer stabilt på den måten.
5) Noe smartere måte å løse min fundering på?
Jeg laget en rotete skisse som muligens gjør det litt enklere å forstå. De streker/"feste punkter" som jeg har tegnet inn er ikke riktig antall eller den faktiske plasseringen, kun som eksempel.