4.048 lest ·
5 svar
4k lest
5 svar
Erstatte bæreveggen med en limtrebjelke, da smalt det
Jeg og en snekker begynte med å sette opp "stylter" under bjelkene, så fjernet vi den delen av veggen der limtrebjelken skulle hvile og sørget for at den tok lasten fra overetasjen. Da jeg hadde revet omtrent halve veggen og "styltene" var borte, smalt det til i overetasjen, det smalt til tre ganger på en time, og da oppdaget jeg at listene jeg hadde satt rundt det nye gulvet i overetasjen satt ca. 6-7 mm over gulvet. De satt tidligere tett inntil gulvet?
Lurer på om dette er på grunn av når vi satte "styltene" at vi ved et uhell presset opp listene, eller om limtrebjelken kan ha satt seg litt. Kan ikke se noen sprekker eller lignende i veggen som jeg holder på å rive.
Bjelken har ca. 300 mm å hvile på på hver side av veggen og åpningen i veggen er 2 m. Huset er fra 1930, og materialet i veggen minner om lettbetong blandet med vanlig mørtel.
Trenger jeg å være bekymret??
Mvh
Alex
Lurer på om dette er på grunn av når vi satte "styltene" at vi ved et uhell presset opp listene, eller om limtrebjelken kan ha satt seg litt. Kan ikke se noen sprekker eller lignende i veggen som jeg holder på å rive.
Bjelken har ca. 300 mm å hvile på på hver side av veggen og åpningen i veggen er 2 m. Huset er fra 1930, og materialet i veggen minner om lettbetong blandet med vanlig mørtel.
Trenger jeg å være bekymret??
Mvh
Alex
Hei,
Har ikke noe å bidra med, men vil gjerne stille noen spørsmål... Er hjertevegg noe annet ord for bærende vegg eller?
Hadde også tenkt å åpne opp slik at vi får større stue. Åpningen vil være i en del av huset som ble tilbygget i -65. Veggen er ikke veldig tykk, men det der med stylter og limtrebjelke er kanskje melodien for meg...
Er det komplisert? Skal selvfølgelig spørre byggere...
/ Ulrik
Har ikke noe å bidra med, men vil gjerne stille noen spørsmål... Er hjertevegg noe annet ord for bærende vegg eller?
Hadde også tenkt å åpne opp slik at vi får større stue. Åpningen vil være i en del av huset som ble tilbygget i -65. Veggen er ikke veldig tykk, men det der med stylter og limtrebjelke er kanskje melodien for meg...
Er det komplisert? Skal selvfølgelig spørre byggere...
/ Ulrik
Om bjelken skulle ligge litt skjevt, ikke helt i lodd tror dere at dette vil ha en negativ påvirkning på den siden av veggen som den heller mer mot, mener at den siden tar mer kraft enn den andre så det kanskje blir sprekker i veggen og bjelken setter seg enda mer?
Siden jeg skal bygge et baderom ovenfor så vil man jo ikke at huset beveger seg mer enn det allerede ser ut til å ha gjort.
/ Alex
Siden jeg skal bygge et baderom ovenfor så vil man jo ikke at huset beveger seg mer enn det allerede ser ut til å ha gjort.
/ Alex
NettanUlrik skrev:
Kan egentlig ikke si om en hjertevegg per definisjon er bærende, men jeg vil tro det. En hjertevegg er en vegg som ligger mer eller mindre midt i huset, altså der det ville være passende med en bærende vegg ;-)
Klikk her for å svare