Jo, jeg har en bærende vegg. Skal erstatte den med en trebjelke rett over. Ovenfor er det sedvanlig teglstein. Jeg har forenklet tegningen noe da det i virkeligheten ser annerledes ut. (I virkeligheten finnes det en annen takstol som faktisk har feste en meter utenfor)
Om man ser på bildet, er det altså den oransje veggen som skal få en bjelke. (grønn)
Spørsmålet er hvor kraftig denne bør være på avstanden 5 meter hvis taket ut er ca 3.2
220*90`? 350*75? ja, dere forstår.
(jeg lurer for å sammenligne med hva jeg har fått på tegninger.
Hvis jeg forstår deg riktig, skal bjelken ha en spennvidde på 5 meter?
Jeg kan ikke gjøre en eksakt dimensjonering for deg, men du bør forberede deg på at det er helt andre dimensjoner som kommer på tale. En stålbjelke type HEA 240 for eksempel. En limtrebjelke vil bli betydelig høyere/grovere.
Ligger bjelken midt i huset? Kan du legge bjelken oppå takstolene, på loftet, for å slippe bjelken innendørs?
For en så stor endring er en konstruktør et godt bollplank.
For å lette byggingen har de reist en takstol over det hele. Så delvis er veggen bærende og delvis ikke. Det er ingen plass til å legge bjelken ovenfor. For øyeblikket er det sagt at nåværende underligger (bjelkene for innertaket) skal kappes og bjelken skal felles inn i dem.
Om man tar et ganske nært eksempel. Hvor stor limtrebjelke trengs om man kun har en spennvidde på 5 meter? Sidene er selvfølgelig bærende så største vekten er selvfølgelig i midten.
HEA240 er en ganske kraftig bjelke det. Den tåler et antall tonn om man regner nedbøyning opp til 10 mm i midten på 5 mm.