Vi er i ferd med å åpne opp stuen litt. Da noen eier av huset på 90-tallet åpnet veggen mellom soverom og stue i mellometasjen for å gjøre stuen større, lot de en stolpe stå i midten av den bærende veggen. Vi vil nå åpne hele veien ved å veksle av ordentlig.
En konstruktør har regnet på det, og det er ingen problemer med å gjøre avvekslingen. Men det finnes en detalj jeg vil diskutere litt.
Da de satte inn stolpen, gjorde de den noe lavere enn høyden på kantene, noe som gjør at bjelkelaget er noen centimeter lavere ved stolpen enn på sidene. Taket henger simpelthen litt ned. Når vi setter inn en stålbjelke, må vi løfte det punktet og rette opp situasjonen. I overetasjen er det et gjestetoalett hvor jeg har lagt fliser, og jeg er selvfølgelig litt bekymret for at de skal sprekke, selv om det ikke hviler på samme bjelkelag. Den rasjonelle siden av meg sier at det ikke burde påvirkes i det hele tatt, siden det er et par bjelker imellom (opptil 3 meter fra det lave punktet). Men huset henger tross alt sammen.
Jeg har vedlagt et bilde av hvor avvekslingen lander, og retningen på bjelkelaget. Det lave punktet er i midten av avvekslingen.
Har dere noen lignende erfaringer? Er jeg bekymret uten grunn?