Jeg skal lage et par 105mm hull for å forbedre naturlig ventilasjon i huset. Sist hadde jeg en billig Jula hullsag med mange tenner, og da var det gips innerst, deretter OSB, isolasjon, 22mm panel. Hullsagen satt seg fast ganske raskt og vred boremaskinen ut av hendene mine. Til slutt måtte jeg bore små hull rundt i en sirkel og kløne.

Nå er det en eldre vegg med noe tretex (?) innerst, så stående 3" tykk planke og deretter er jeg litt usikker. Ytterst 22mm panel. Totalt ca. 32cm tykk.

Jeg har lest meg til at Pro fit skal være en god hullsag, og lurer på om den ville fungere bedre i denne veggen enn de billige hullsagene med mange tenner? Har noen erfaring med dem i lignende materialer? Den koster jo rundt 700kr med holder...

Dessverre vil nok også den klype ganske raskt. Det er vanskelig å styre med en håndholdt maskin, og da setter det seg fast i sagsporet.

Jeg har gjort lignende manøvrer og tatt ut innholdet regelmessig, for eksempel per lag. Det er lettere å styre og mindre risiko for klyping.

Hvis du har mulighet til å bruke momentstopp på en skrumaskin eller boremaskin, anbefales det, slik at risikoen for håndleddsdreining minsker.

Bumpar min tråd fra i høst.
Corre svarte da at jeg bør kjøre med en bormaskin/skrutrekker med momentstopp. Det er vel da den slipper når det blir hardere motstand enn det som er innstilt, eller hur? Og så får man ta et nytt tak i hullet og fortsette osv.
Men jeg leste et annet sted at man bør ha frikobling i skrutrekkeren - hva er det? Er det ikke nettopp det som skjer når man kjører med moment og den slipper, at den frikobler?

Momentsperre og frikobling er to forskjellige ting på samme tema.

Frikobling er vanligere på nettdrevne maskiner, og er en maksverdi som ikke kan justeres. Håndleddsbeskyttelse rett og slett.
På en batterimaskin har man oftere en justerbar momentsperre. Den slites hvis man kjører mye mot den. Frikoblingen slites også, men kanskje ikke like mye.

• Liker
gluecifer
  • Laddar…
Jeg har tatt opp en rekke hull for å forbedre ventilasjonen nylig, og jeg kjøpte pro-fits djuphålsåg. Gips, tretex, 1" innerpanel, tretex, tømmervegg, gamle ytterpanelen og til slutt nye ytterpanelen var lagene den måtte tygge seg gjennom. Jeg opplever at vanlige tannede hullsager klemmer lettere enn profit. Hadde ingen større problemer med å sage meg gjennom de nevnte lagene. Selvfølgelig kan man ikke stå og sove, men det gjelder å holde i maskinen....

• Liker
gluecifer
  • Laddar…
Jeg står uten skrutrekker og tenkte å skaffe en på begrenset budsjett, for vanlig skruing hovedsakelig, men det hadde vært hyggelig om den også kunne fungert for å ta opp hullet i veggen. Med Pro-fit hullsagen.
Det kom et blad fra Bolist med en Hitachi for 990kr og en Einhell for 1390kr. Ville dere anbefalt noen foran den andre, eller noe helt annet for de pengene. Jeg vil holde meg under 1500 absolutt...så mye skrus det ikke. Har klart meg lenge med en liten blå Bosch 10.8V som har moment, men bare en hastighet. Så kravene er egentlig en raskere maskin med samme kvalitet.

Klipper inn produktene fra Bolist.
https://bolist.se/produkt/borrskruvdragare-ds18djl-15ah-hitachi-18v/
Fant ikke Einhell-en i bladet, på deres hjemmeside, så her kommer samme produkt oppe til høyre på en internettversjon av et annet blad enn det jeg fikk..
https://view.publitas.com/olinders/bolistkatalogen/page/4-5

Slagborfunksjon er vel ikke nødvendig egentlig for da har jeg en vanlig 230v bormaskin uten moment som nok fungerer bedre. (Men det er den som jeg tror kommer til å klemme ordentlig i veggen med hullsagen.)

Sist redigert:
Tror ikke at de maskinene takler å ta opp 105mm-hull i solid gammelt og ordentlig tre... Gå for en med ledning, men også risiko for at de brenner ganske fort..

Akkurat som forrige taler, du må ha en kraftigere maskin enn en drill! Jeg kjører en lavturtall gammel makita som har blitt brukt til tømring (dymlingshull). Det finnes noen tråder om hvilke maskiner som kan passe.

Leste blant annet denne tråden og investerte tusen kroner i pro-fit 105mm. Lett verdt pengene og jeg har laget 4 hull i sommerhytta. Ikke helt som å skjære i smør, men ikke langt unna heller. 👍🏻

• Bormaskin med pro-fit 105mm hullsag lager hull i rødmalt trevegg på en sommerhytte. Høy hastighet og presisjon.
  • Hull i trevegg laget med pro-fit 105 mm, viser detalj av fiberstrukturen i treverket.
  • Hull boret i rødmalt trevegg med metallrør innsatt i hullet. Området rundt hullet viser avflasset maling og tre.
  • Rund trelampe på en trevegg i en hytte, montert i en hvit base.
  • Liker
gluecifer og 2 andre
  • Laddar…
Bra info Tore! Nappet boremaskinen for deg?
Siden jeg startet tråden har jeg ennå ikke hullsaget :) men jeg skaffet en Bosch blå slagboremaskin GSB 24-2 som har en anti kick-funksjon. Håper den kommer til å funke bra med Pro fit, når jeg en gang får ut fingeren :)

G gluecifer skrev:
Bra info Tore! Nappet boremaskinen for deg?
Siden jeg startet tråden har jeg fortsatt ikke hullsaget :) men jeg skaffet en Bosch blå slagbor GSB 24-2 som har en slags anti-kick funksjon. Håper den kommer til å fungere bra med Pro fit, når jeg først får fingeren ut :)
Hah, ja for meg tok det 7 år før jeg fikk ryddet av problemet..
Den nappet 2-3 ganger men det var først og fremst når man beit seg inn i nye materialer. Den har også en slags anti-kick funksjon som slo av maskinen så det ble ingen gale kast.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.