Det har blitt på tide å gjøre barnas rom litt større, så jeg skal flytte en vegg et stykke inn i vårt gamle soverom for å gi sønnen litt mer plass. Totalt dreier det seg om å rive ca. 3 meter innervegg. Huset er bygget i 1974 og er et hus med betongkjeller, tegl+trefasade og fagverkstakstoler.
Det framgår ingen steder på tegningene at veggen skulle være bærende, og min oppfatning er at jeg kan rive den med ro, men man vil jo være sikker...
Forklaring til mine bilder:
- Jeg har ringet inn hvilken vegg det er som skal rives/flyttes. Jeg kan ikke se at midtveggen er tegnet som en bærevegg.
- I den tekniske beskrivelsen er det tomt under "Innervegg, bærende".
- Takstolene er som jeg forstår det fagverk, noe som innebærer at de skal være selvbærende?
- Tegningsnr 400/75 beskriver innerveggene der det i tillegg står "Ikke bærende innervegger i første etasje"
- Jeg reiv gipsen på ene siden av veggen for å se hvordan det ser ut. Veggen er bygget med 45x70-regler.
Om det er fagverkstakstoler så burde ingen vegg være bærende på øvre planet. Dermed ikke sagt at man kan rive alle vegger. Dog så kan jo huset ha satt seg en del så at veggen bærer opp litt, når den rives så kommer i så fall taket til å svakke litt.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.