Vi har nå revet ned gipsvegger i første etasje som var festet med metallramme. Vi ønsker gjerne å rive disse stenderne også, men vi er usikre på om de er bærende. Vi har saget av en bit av gipstaket og funnet at det ligger en stor bjelke som hviler på denne der jeg har merket med rødt (Bjelken er like stor som den mørkebrune lenger mot gangen på bildene). Dette er en 2 etasjers villa. Stenderen er omtrent 100x100.

**Første gang jeg lager innlegg her, så vet ikke om det er lagt i riktig kategori.

• En rivet vegg på første etasje med synlige tre- og metallrammer. Et kjøleskap til høyre og en stor bjelke i midten av bildet.
  • Trebjelker i åpningen mellom rom, med metallstang festet i taket og et åpent gipstak synlig etter riving. Bakgrunn viser vinduer og dør.
  • Utsnitt av gipstak med synlig trestruktur under; viser trekonstruksjon med avskallet maling og spor etter rivning.
  • Bjelke og søyle i tregulv i et renovert rom, med rødt merke på en del av bjelken i taket. Avkappet gipsvegg vises på venstre side.
  • Åpen gang i hus under renovering, med revet gipsvegg, synlige metallrammer og en stor, mørkebrun bjelke i taket, flislagt gulv.
BirgitS
Velkommen til forumet!

Har du noen tegninger, f.eks. seksjonstegninger?

Helt umulig å vurdere uten tegninger, både planer fra begge etasjene og seksjon trengs. Det virker litt inkonsekvent med både limtrebjelke + søyle (mørkmalte) og ganske kraftig vanlig trevirke. Jeg synes ikke man skal rive så mye som dere har gjort uten først å ha sjekket hva som kan være bærende. Tenkte dere ikke på at huset kan rase?

• Liker
Karlia og 2 andre
  • Laddar…
De andre husene på samme rekken har revet nøyaktig samme vegger som vi har revet nå, så vi har vært veldig sikre på disse. Finnes ingen konstruksjonstegninger dessverre, men vi hadde dyktige snekkere her i dag som har inspisert for oss, så vi føler oss trygge nå. Takk for deres svar!

Har vanskelig for å se at man skulle legge slike bjelker om det ikke var nødvendig, hadde ikke revet det der bare fordi en nabo har gjort det.

• Liker
Karlia og 1 annen
  • Laddar…
Karlia
V Vicksaperol skrev:
De andre husene på samme rekke har revet nøyaktig de samme veggene som vi har revet nå så vi har vært veldig sikre på disse. Finnes ingen konstruksjonstegninger dessverre, men vi hadde flinke snekkere her i dag som har inspisert for oss så vi føler oss trygge nå. Takk for deres svar!
Om dere prøver å logge inn på kartverket og "min eiendom" kan deres tegninger finnes der. Slikt pleier å være å finne. Før større renoveringer som deres er de uvurderlige!

Stefan N Stefan N skrev:
Har vanskelig for å se at man skulle legge sånne bjelker om det ikke trengtes, hadde ikke revet det der bare fordi en nabo hadde gjort det.
Stefan N Stefan N skrev:
Har vanskelig for å se at man skulle legge sånne bjelker om det ikke trengtes, hadde ikke revet det der bare fordi en nabo hadde gjort det.
Akkurat derfor vi ikke har revet noen bjelker, bare vegger med tynne metalreglar i dagsläge. Bare så du ikke misforstår meg.

Karlia Karlia skrev:
Om dere prøver å logge inn på lantmäteriet og "min fastighet" kan tegningene deres finnes der. Slikt pleier å være tilgjengelig. Før større renoveringer som deres er de uvurderlige!
Slike tips er alltid velkomne, skal sjekke, takk!

• Liker
Karlia
  • Laddar…
V Vicksaperol skrev:
Vi har nå revet ned gipsvegger i første etasje som har sittet med metallramme. Vil gjerne rive disse stenderne også, men vi er usikre på om de er bærende. Vi har kuttet av en bit av gipstaket og funnet at det ligger en stor bjelke og hviler på denne der jeg har markert med rødt (Bjelken er like stor som den mørkebrune lenger mot gangen på bildene). Dette er en 2-etasjes villa. Stenderen er omtrent 100x100.

**Første gangen jeg poster her så vet ikke om det er lagt i riktig kategori.
Når jeg nå leser innlegget i etterkant innser jeg at det kan misforstås. Vi har IKKE kuttet av noe vi er usikre på.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.