Vi har nå revet ned gipsvegger i første etasje som var festet med metallramme. Vi ønsker gjerne å rive disse stenderne også, men vi er usikre på om de er bærende. Vi har saget av en bit av gipstaket og funnet at det ligger en stor bjelke som hviler på denne der jeg har merket med rødt (Bjelken er like stor som den mørkebrune lenger mot gangen på bildene). Dette er en 2 etasjers villa. Stenderen er omtrent 100x100.
**Første gang jeg lager innlegg her, så vet ikke om det er lagt i riktig kategori.
**Første gang jeg lager innlegg her, så vet ikke om det er lagt i riktig kategori.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Helt umulig å vurdere uten tegninger, både planer fra begge etasjene og seksjon trengs. Det virker litt inkonsekvent med både limtrebjelke + søyle (mørkmalte) og ganske kraftig vanlig trevirke. Jeg synes ikke man skal rive så mye som dere har gjort uten først å ha sjekket hva som kan være bærende. Tenkte dere ikke på at huset kan rase?
De andre husene på samme rekken har revet nøyaktig samme vegger som vi har revet nå, så vi har vært veldig sikre på disse. Finnes ingen konstruksjonstegninger dessverre, men vi hadde dyktige snekkere her i dag som har inspisert for oss, så vi føler oss trygge nå. Takk for deres svar!
Om dere prøver å logge inn på kartverket og "min eiendom" kan deres tegninger finnes der. Slikt pleier å være å finne. Før større renoveringer som deres er de uvurderlige!V Vicksaperol skrev:
Stefan N skrev:
Akkurat derfor vi ikke har revet noen bjelker, bare vegger med tynne metalreglar i dagsläge. Bare så du ikke misforstår meg.Stefan N skrev:
Når jeg nå leser innlegget i etterkant innser jeg at det kan misforstås. Vi har IKKE kuttet av noe vi er usikre på.V Vicksaperol skrev:Vi har nå revet ned gipsvegger i første etasje som har sittet med metallramme. Vil gjerne rive disse stenderne også, men vi er usikre på om de er bærende. Vi har kuttet av en bit av gipstaket og funnet at det ligger en stor bjelke og hviler på denne der jeg har markert med rødt (Bjelken er like stor som den mørkebrune lenger mot gangen på bildene). Dette er en 2-etasjes villa. Stenderen er omtrent 100x100.
**Første gangen jeg poster her så vet ikke om det er lagt i riktig kategori.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Kan man lese ut om veggen er bærende?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Er veggen mellom soverom og dagligstue bærende?
Er blåbetongveggen bærende?
Är väggen bärande? Gullringhus byggt 1981
Planlösningar -
Öppna upp kök, är väggen bärande?
Planlösningar