Bor i en toetasjes villa som er ca 100 år gammel. På 80-tallet ble huset bygget om til tre leiligheter (se tegning av den ombyggingen under) vi ønsker å rive veggen som er merket med rødt mellom gangen og stuen for å erstatte den med en ny vegg 1m inn i stuen. Delen som rives er ca 2m lang.
Plantegning av en to-etasjes villa fra 1980-tallet, markert med rød farge der en vegg mellom gang og stue foreslås fjernet og flyttet en meter inn.
Tog bort gips idag og fant dette:

Veggen i en toetasjes villa fra 80-tallet viser gipstavler og treverk, inkludert reglar på 95x45 mm og en takbjelke på 120x45 mm. Veggen som har blitt fjernet gipspanel viser treverk og en elektrisk bryter, med betegnelsen "GIPSSKIVA" synlig på panelplaten.
Stenderne er 95x45 og takbjelken 120x45. Hva tror dere? Tenker at det er på tide å få inn en bygningsingeniør...

Takk på forhånd!

Sist redigert:
Hus i gjennomskjæring, viser vegger mellom kjøkken/sovrom og hall/bad/stue. Diskusjon om bærende funksjon for disse veggene. Huset i gjennomskæring. Vegen som går mellom kjøkken/soverom og gang/baderom/stue er bærende, burde bære opp tak mm. Lurer altså på om den snutten kunne ha noen bærende funksjon.

Den rødmerkede veggen bærer først og fremst opp en del av mellombjelkelaget …

Slike gamle hus er notorisk upålitelige ifølge min erfaring. Gulvbjelker kan ligge i forskjellige retninger på samme etasje. Jeg ville målt inn alle gulvbjelkene i mellomgulvet først før jeg gjør noe. Fordi det allerede er ombygd en gang, er det lett å lure seg selv med de forskjellige materialtypene som kan forekomme. Skal du flytte den rødmarkerte veggen innover stuen, kommer du nær skorsteinen, noe som kan kreve en spesialløsning.

• Liker
AG A
  • Laddar…
Takk for svar :) Skal ta inn en byggingeniør, men i påvente av det spør jeg her.

Vi kan leve med de to bjelkene ved veggene, men skulle ønske å fjerne bjelken ved siden av døren. Går det an å bare fjerne den ikke-bærende delen av dørkarmen, eller trengs det kortling for støtte? Hvis det blir veldig komplisert å fjerne bjelken vi ikke vil ha: er det mulig å ha bærende bjelker eksponert i et rom (hvor det vil være livlige småbarn til stede)?

Det som er bygget på bildene er da knapt nok bærende uansett. Ser mest oppspikret ut for å få en vegg der det ikke har vært noen tidligere.

Det beste er å først gjøre som jeg foreslo, å tegne inn samtlige gulvbjelker. Med hjelp av en regel-detektor (og å se på gulvbordenes retning) bør det være enkelt. Med det som grunnlag kan man trekke konklusjoner mye lettere og sikrere.

Da kortsiden er ca 9 meter må huset ha en hjertvegg, det ser ut som at den ble revet under ombyggingen på 80-tallet. Hvis ikke det finnes avvekslinger. For å vite nøyaktig hvordan mellombjelkelaget hviler/hvilte på hjertvegg må du nok rive opp til bærebjelkene.

Jeg ville ikke anbefale å ha fest på soverommet i andre etasje! :)

Jeg synes ikke konklusjonen om hjertvegg er selvsagt i dette tilfellet. 100 år gamle plankehus er ulogiske i våre øyne.

Det er mulig at det er to hjertevegger parallelt med kortsiden og da ligger bjelkene langs langsiden. Men bærende innervegger må huset ha, ellers ville det svikte betydelig på overetasjen.

Vet at det går en golvbjelke parallelt med veggen som vi vil rive, ca 1m inn i stuen. Måler inn øvrige i kveld.

Men hele taket i stuen buer, lavpunktet er nær veggen som murstocken sitter i. Skiller ca 2 til 3 cm som mest.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.