Hei,
Har en 1-plansvilla 105 kvm og jeg vil rive ned veggen mellom stuen og kjøkkenet. Veggen er ca. 6 meter lang og lurer på om man på noen måte kan se om veggen er bærende eller ikke? se vedlagt plantegning.

Informasjon om huset.
Byggeår: 1971
Grunnlag: Torpargrund
Stamme: Tre
Fasade: Tegl

Plantegning av en 1-plansvilla med markert vegg mellom stue og kjøkken; veggen som vurderes for riving.

Takk for svar :-)
/// Rani
 
Ser ut til å være en bærende hjertevegg...
...men en plantegning sier ikke hele sannheten.
 
Det er den klassiske posisjonen for hjertevegg som i sin forlengelse oppover bærer opp taknocken. Rart dog at den ikke sitter i midten av huset. Ta et bilde av takstolene slik at man ser deres konstruksjon.
 
harry73
Om skalaen fortsatt stemmer (lengde/bredde forhold), er husets bredde ca 8 m. Det er en stor spennvidde, så jeg tror at veggen er bærende. 4-5 m føles mer rimelig som spennvidde.
 
P-plats skrev:
Ser ut att være en bærende hjertetvegg... ...men en planløsning sier ikke hele sannheten.
Takk:)

Thomas_Blekinge skrev:
Det er den klassiske posisjonen for hjerteveggen som i sin forlengelse oppover bærer opp mønet. Rart dog at den ikke sitter i midten av huset. Ta et bilde av takstolene slik at man ser deres konstruksjon.
Takk :). Jeg har ikke tilgang til huset ennå, men jeg skal sende bilde av takstolene så fort jeg får huset.

harry73 skrev:
Om skalaen fortsatt stemmer (lengde/bredde forhold) er husets bredde ca 8 m. Det er et stort spenn, så jeg tror at veggen er bærende. 4-5 m føles mer rimelig som spenn
Skalaen stemmer og husets bredde er ca 8m :)
 
Jeg så nettopp på finn.no lignende hus til salgs og de ser ut til å ha revet ned den veggen men ikke helt, legger ved bilder av det fra finn.no.

Åpen stue med kjøkken og spiseplass; grå sofa, trebord, hvitt kjøkken og minimalistisk interiør, mulig endret veggstruktur.

Plantegning av et hus med kjøkken, stue, spisestue, tre soverom, WC og dusjrom.
 
Den veggen er med stor sannsynlighet bærende, ville overrasket meg om den ikke var det.
 
Thomas_Blekinge skrev:
Det er den klassiske posisjonen for hjerteveggen som i sin forlengelse oppover bærer opp mønet. Rart dog at den ikke sitter i midten av huset. Ta et bilde av takstolene så man ser deres konstruksjon.
Hjerteveggen trenger absolutt ikke sitte midt i huset. Det er lenge siden slik symmetri var normen. Hovedsaken er at den deler av spennvidden i to tilstrekkelig korte deler.
 
  • Liker
Ulric og 1 annen
  • Laddar…
Du kan sikkert fjerne veggen selv om den er bærende bare du avlaster med en limtredrager. Ettersom det er et ettplanshus så trenger du kanskje ikke å forsterke over takstolene, så trenger du ingen drager på innsiden.
 
Hvis huset bare har en etasje, er takstolene ofte fribærende, og hviler i så fall kun på ytterveggene. Hvis det er en slik konstruksjon, kan man uten risiko fjerne hver eneste innervegg …
 
Det kan være oppstolpet tak. I så fall er veggen bærende. Hvordan ser huset ut? Et bilde av utsiden kan hjelpe.

mvh Findus
 
  • Liker
Mikael_L
  • Laddar…
findus42 skrev:
Det kan være oppstolpet tak. I så fall er veggen bærende. Hvordan ser huset ut? Et bilde av utsiden kan hjelpe.

mvh Findus
Hei,

Slik ser huset ut på utsiden.
Utvendig bilde av murhus med svart tak, hvite detaljer og velstelt hage, fotografert fra gaten under en solrik himmel.
Hus med mørkt tak og stor hage med trær og plen. En huske står i hagen.
 
Sist redigert:
Viktigst er: Hvordan ser takkonstruksjonen ut?
 
Mikael_L
Om huset hadde hatt en overetasje hadde veggen i prinsippet 100% sikkert vært en bærende hjertevegg.

Men som det nå er så avhenger det bare av takstolkonstruksjonen om noen vegg i det hele tatt er bærende. Det går nemlig rimelig lett å lage takstoler som er fribærende i den spennvidden. Men må ikke konstruktøren/husprodusenten gjøre det så kan de spare litt på pris/materiale ved å la vegger være bærende.
 
Okei :). Så fort du kan kryper du opp på loftet og ser om det er fagverkstakstoler. Det er det trolig, med takvinkel 27 grader. Med en avstand på 8 meter mellom veggene så spiller det ingen rolle om det er enkel V eller dobbel W (googla litt... blir for komplisert å forklare forskjellen, men det blir krystallklart når du har sett et bilde).

Om det er fagverkstakstoler så er det nesten helt sikkert at veggen ikke er bærende. For å være helt sikker så skal du grave bort litt isolasjon og sjekke hvordan skjøten på hanebjelken ser ut. Er det en mer enn en meter lang spikerplate på hver side av skjøten med et usannsynlig antall ankerspisser fra hver side i hver trematerialdel. Da er det bra. For sikkerhets skyld, tell spikerne og publiser her. Også andre fuger har betydning samt kvaliteten på treverket.

mvh Findus
 
Sist redigert:
  • Liker
jonmo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.