Jeg har planer om utbygging og å flytte litt på noen innvendige vegger i den eksisterende delen. Tenker på om takstolen er selvbærende eller om jeg må støtte med en bjelke. Huset er en enebolig fra 1980 med bredde 8,3 m utvendig. Takstolen er fagverkskonstruksjon ifølge bildet øverst til venstre på denne siden http://www.timmele.com/takstolstyper_index.html. Har kunnet konstatere at innertaket er spikret før innvendige vegger ble reist.
Som amatør innbiller jeg meg at stolen er selvbærende, men tenkte å spørre her før jeg eventuelt gjør noe dumt.
Dine takstoler er alle ganger selvbærende. Bærende innervegger skal, ifølge god skikk, være markert med et lengdegående stålbånd, innenfor gips og sånt vil si. Så om du i fremtiden begynner å rive en sånn vegg så stopp i tide.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.