Vi ser litt på muligheter for å endre planløsningen. Mest interessant er den veggen med rød pil i det første bildet. Den veggen vil vi fjerne mellom yttervegg og ~180cm inn. Jeg blir imidlertid litt forvirret når jeg ser hvordan det er i virkeligheten og hva tegningene viser. Litt bakgrunn før er at loftet ble innredet rundt 1979 og da ble det lagt til noen "forsterkede vegger" utenpå de tidligere.
Plantegning av hus med piler som markerer vegger for endring; en vegg mellom bad og trapp, en ved vaskerommet, og en i vindsplanens snitt.
Vurderinger og forvirringer:
Rød pil 1: Denne veggen stemmer ikke overens med virkeligheten, og jeg tror ikke den noen gang har gjort det. Veggen går i nivå med soverommet bak trappen, og man kan se den tidligere veggen bak stikkontaktene.

Rød pil 2: Tegningen viser at den nye veggen settes på innsiden mot WC og vask, men i virkeligheten er den satt på utsiden. Kanskje ikke noe rart?

Rød pil 3:
I denne gjennomskjæringen, hvilken vegg tilsvarer det? Har de bare tegnet en av veggene og hoppet over de andre? Plasseringen gjør at det ikke er vegg 2, en tanke da var at vegg 2 ikke er bærende? Dette støttes av bildet nedenfor, men ikke bilde nummer tre..

Blåkopi av arkitekttegning som viser planløsning for loftsutvidelse, inkludert detaljer om bærende vegger og takstoler i et hus fra 1979.
Bilde 2:
En til gjennomskjæring og også her bare med en vegg som i bildet ovenfor. Hvorfor er ikke de andre med?

Byggtegning som viser plantegning av huset med markerte bærende vegger, mål for takbjelker og stolper, samt detaljer om plassering i et loftsrom.
Bilde 3:
Her er bildet som svakt antyder at alle nye vegger er bærende, dog med vegg nummer 1 feilplassert.
Søyle 95x85 ved trappen finnes heller ikke
*edit* så nå at dette var vegger i loftsetasjen, synes imidlertid at de fleste veggene er de som finnes i underetasjen, noe dere kan se på øvre bilde nummer 2

Veggen med synlig ledningsboks og rør, delvis demontert, med trestendere og huntonitplate. Veggen vurderes for planendring i huset.
Bilde 4:
Her er en av de nye veggene med siste biten av den tidligere lengst bort(fra soverummene lengst til venstre på første tegning). Måla har jeg dessverre ikke, men jeg vil anslå dem til 45-50x~200.
Hva og hvordan bærer denne noe? Trebjelken ligger inntil innerøret som er en slags fiberplater/huntonitt. Ingen steder har jeg sett at noe annet ligger på denne bjelken. Min logikk sier at så tynn og porøs innervegg ikke kan bidra til å bære noe, tar jeg feil?

Til slutt, er vårt ønske om å fjerne 180cm av vegg 2 rimelig uten at det skulle koste en formue? Finnes det andre alternativer?

Sist redigert:
På plantegningene fremgår det hvor seksjon B-B er tatt. Seksjonstegningen er et snitt gjennom huset og viser normalt bare de veggene som snittet går gjennom. Huset hadde fra starten av fagverkstakstoler som bare hvilte på ytterveggene (langsider). Deretter har man for å gjøre loftet innredningsbart bygget om takstolene (litt forenklet uttrykt). Dette har også krevd at visse vegger har blitt gjort om til bærende. Hvilke vegger det er, fremgår i prinsippet av Takstols- og gulvbjelkeplanen. Vil du fjerne en i dag bærende vegg, må den erstattes av en bjelke og to søyler.

• Liker
BirgitS og 1 annen
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
På plantegningene fremgår det hvor seksjon B-B er tatt. Seksjonstegningen er et snitt gjennom huset og viser normalt bare de veggene som snittet går gjennom. Huset hadde opprinnelig fagverksstolper som bare hvilte på ytterveggene (langsider). For å gjøre loftet innredningsbart har man deretter bygget om takstolene (litt forenklet uttrykt). Dette har også krevd at visse vegger har blitt gjort om til bærende. Hvilke vegger det er fremgår i prinsippet av Takstols- og gulvbjelkeplanen. Vil du fjerne en i dag bærende vegg må den erstattes av en bjelke og to søyler.
takk da forstår jeg tegningen litt bedre! Vet du også hva som hviler på disse bjelkene? Kan det virkelig være så det tynne hule innertaket er ovenpå?
Har du en enkel gjetning hva en slik erstatning kan koste? Hvem kontakter man for det?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.