Mitt hus består av to leiligheter og planløsningen skal modifiseres så det blir et stort hus. Det er et 1-plans trefiberhus, 160m2, på torpargrunn, bygget i -93.

Før jeg setter i gang trenger jeg hjelp til å finne ut om noen av veggene som skal rives kan være bærende?

Har vedlagt to tegninger, originalen og en som viser hva som skal til og hva som skal bort.
(Grønn = nye vegger, rød = vegger som skal rives)

Plantegning av 1-plans trähus med to leiligheter, viser grønnfargede nye vegger og rødfargede vegger som skal rives i oppussingsprosjekt. Plantegning av et trehus, viser planlagte endringer: røde linjer for vegger som skal rives, grønne for nye vegger. Rom inkludert stue, soverom og arbeidsrom.
 
Midtveggen/leilighetsseparerende veggen er bærende, for øvrig er veggene trolig ikke bærende.
 
Ikke sikkert at noen innervegger er bærende i det hele tatt. Hvordan ser takkonstruksjonen ut? Kan du vise en seksjon?
 
Villa vista skrev:
Mittenveggen/leilighetsavskillende veggen er bærende, for øvrig er veggene trolig ikke bærende.
Hvorfor tror du at midtveggen er bærende?
 
Midtveggen er trolig ikke bærende på grunn av takstoler, men den burde være stivhetsstabiliserende, det er umulig å avgjøre bærende vegger med en a-tegning eller planleggingstegning rør. Men det er den eneste veggen som ser ut til å kunne ha konstruktiv funksjon.
 
Ok, jo, det er jo mulig!

At den er litt kraftigere kan også skyldes at den er gjort bedre lydisolert iom at den er leilighetsavskillende.
 
Om Det er et saltak ville jeg gjette at en vegg som går i samme retning som mønet trolig er bærende :)
 
Vi vet jo ennå ikke hvordan taket ser ut eller i hvilken retning mønet går. Men ellers kan du ha rett.
 
Det mest sannsynlige er at mønet går på den lengste retningen. og at dermed midtveggen (hjertveggen) er bærende
 
Om taket hviler på fagverkstakstoler så trengs ingen hjertevegg
Den lengste retningen ser ut til å være vinkelrett mot den leilighetsskiljende veggen.
 
Nokken går åt det lengste hållet, fra venstre til høyre i planløsningen.
Det stemmer at den tykke veggen inneholder ekstra isolasjon.

Tegnet en primitiv skisse over prinsippet ;) Er det saltak eller fagverkskonstruksjon, eller hva kalles det?

Takskissen viser en enkel bygning med gavltak, takstoler og et bærende takverk. Skissen tilhører diskusjonen om bærevegger og takkonstruksjon.

* Kan jeg regne med at alle vegger som går i samme retning som bjelkene ikke burde være bærende?
 
Sist redigert:
Turbo123 skrev:
Nocken går langs det lengste hållet, fra venstre til høyre i plantegningen.
Det stemmer at den tykke veggen inneholder ekstra isolasjon.

Tegnet en primitiv skisse over prinsippet ;)

[bilde]

* Kan jeg regne med at alle vegger som går i samme retning som takstolene ikke burde være bærende?
Det kan du trygt regne med, tror dog at Hjärtväggen er delvis bærende
 
Du kan regne med at bare ytterveggene er bærende.
Det er et saltak som hviler på fagverkstakstoler.
 
Mitt forrige hus, var et LB-hus fra 1980. 8 m bredt og ingen bærende innervegger. Takstoler liknende de du har skissert, så det burde være mulig å fjerne og flytte de veggene du vil endre.
 
Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.