Hei!

Jeg har akkurat kjøpt et hus og har ennå ikke fått tilgang. Jeg har vært inne i huset et par ganger og fått tegningene. Huset er av fabrikatet Siporex. Bjelkelag er av siporex-plater som jeg har forstått er en blanding av betong og sand. Huset har en kjeller på betongplate.

Nå er det sånn at kjøkkenet er i minste laget og jeg skulle gjerne rive veggene mot hall og spisestue.

Hva jeg har kunnet lese meg til er at hjerteveggen er bærende, noe som jeg synes stemmer med tegningen. Takåsen går parallelt rett over den veggen. Veggene mot hall og spisestue ble målt til ca 10cm, noe som kan tyde på at de er opprettet med 70-regel.

Veggene jeg vil rive er markert i oransje. Er de bærende?

Bygningsplan med håndnotater, viser romfordeling inkl. køkken, hall og spisestue. Orange markeringer indikerer vegger som vurderes for riving.

Bygningen plantegning viser kjøkken og hall, med bærende vegger markert i oransje. Skisser og notater indikerer endringer i rominndelingen.

Denne tegningen er kanskje til større hjelp. Obs! Den er opp-ned i forhold til bildene over.

Ritning av ett hus med siporex-bjälklag och sektioner, väggarna mot hall och matsal markerade i orange för eventuell rivning.

Sist redigert:
P
En hjertvegg er "livsnødvendig" for huset akkurat som et hjerte.. Derav navnet

Men med største sannsynlighet er de ikke bærende, men man skal aldri si aldri.
En vegg som går i samme retning som bjelkelaget er ikke bærende.

Men hvor skal du henge ytterklærne hvis du river vindfanget?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.