Tenkte å bygge egne bilderammer for å spenne opp malerduk - for å male. Det finnes planhøvlede lister for 20-26kr meter, men det finnes også lekter i lignende mål, ikke planhøvlet, for 8-10kr meter. Jeg antar at det er høyere krav til retthet når det gjelder lister, sammenlignet med lekter. Stemmer det? Så har jeg sett at lektene ofte ligger ute, riktignok under tak, men kanskje blir fuktigere og slår seg.

Listene er forhåpentligvis saget av kvistfritt virke, lektene er vanlig sagfallende men duger kanskje hvis virket ikke skal være synlig og mm presisjon ikke kreves.

• Liker
Dracula
  • Laddar…
Jeg vil nok si at det er forskjell på lekter, byggtre som skal ligge under et yttertak, og lister som skal være synlige innendørs. Det er mulig at du kan velge ut lekter som ikke har for glissent mellom årringene, er noenlunde rette og ikke har for mye kvist, men regn med å måtte høvle osv., gjøre litt avsluttende finsnekring for å få orden på det. Det kommer litt an på om du vil male eller snekre, eller begge deler... jeg ville kjøpt bedre trevirke, det blir jo ikke så mange meter?

• Liker
Dracula og 1 annen
  • Laddar…
Jeg kjøpte trelast på fredag og valgte da nettopp listkvalitet, som ifølge saga var deres fineste sortering. Ny kunnskap for meg og nå fikk jeg skrive om det. Takk!

Selv om trelast ikke krymper like mye på lengden, så er det jo trist hvis duken blir slapp etter en stund. Uansett hva du kjøper, la det ligge inne en stund før du spenner duken.

• Liker
Dracula
  • Laddar…
Jeg vil si at list og lekter befinner seg i hver sin ende av spekteret på et sagbruk. Listvirke er det beste virket du finner der. Lekter er det dårligste. Har du tålmodighet og maskiner kan du lage lister av lekter. La det tørke innendørs noen måneder. Deretter velger du ut biter som er så rette og kvistfrie som mulig og retthøvler og plønhøvler dem etter å ha saget dem til riktig lengde. Men det er lettere å kjøpe list fra starten av.

• Liker
Dracula
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.