J
S scorp1on skrev:
Så kan det være, men det er derfor det hadde vært bra å verifisere retningen på bjelkelaget visuelt eller via en bjelkelagstegning.

Enten bytter bjelkelaget retning etter at hjerteveggen tar slutt, eller så må bjelkelaget vekselføre før det går over veggen som TS vil fjerne. I øvrige tilfeller bør veggen være bærende.
Du mener armerings tegning da det er et støpt bjelkelag..

S
J Jansson69 skrev:
Du mener armerings tegning da det er et støpt dekke..
Absolutt

Karrock
J Jansson69 skrev:
Du mener armerings tegning da det er et støpt dekke..
Hva baserer du det på? Bare seksjonen? Det er ikke sikkert at det er plass støpt.

J
K Kingofexpectation skrev:
men det er betongdekke.
Basert på TS utsagn..

Karrock
J Jansson69 skrev:
Baserer på TS utsagn..
Ah, beklager. Synes likevel jeg leste om alle blå innlegg og lette etter betong. Men både prefabbetong og plasstøpt er betong. Så det kan og bør undersøkes uansett.

• Liker
Jansson69
  • Laddar…
Takk så mye for alle svarene som jeg har gått glipp av!
S scorp1on skrev:
Har du noen teknisk beskrivelse eller en bjelkelagstegning?
Nei, dessverre. Kan slikt finnes hos kommunen? Er det verdt å sjekke der?
J Jansson69 skrev:
For at spennvidden er for lang ellers for vanlig bjelkelag, enten det er støpt eller trebjelkelag med normal tykkelse.
Seksjonstegningen viser at hjertet veggen er bærende..
Hvor bredt er huset?

Edit: ser nå at det ikke var den veggen du ville fjerne..
Legger ved tegning med alle mål. Huset er 819 cm bredt, pluss 350 cm ved karnappet i stuen. Veggen det gjelder er ca. 450 cm
Byggnadsritning av hus, visar rumindelning, alla mått i cm. Huset är 819 cm brett med ett burspråk i vardagsrummet, specifika mått och detaljer synliga.

Karrock Karrock skrev:
Jeg har lignende kjellerplanløsning i mitt hus fra 65. Bjelkelaget er betongelement som er lagt på hjertet veggen. Bortsett fra i garasjen hvor de ligger på/i to sammensveisede stålprofiler (L eller U antageligvis). Ser du noen slik type avveksling der hjertet veggen burde være? I så fall er det nokså sikkert å fjerne lettbetongveggen.
Jeg har nedforet tak i rommet, så jeg må lage hull i det for å sjekke. Dog slutter en eventuell slik bjelke i et lysinnslipp med glassbetong, noe som føles som et veldig dårlig underlag. Det gjør at jeg ikke tror at noen slik finnes...
S scorp1on skrev:
Sånn kan det være, men det er derfor det hadde vært bra å verifisere retningen på bjelkelaget visuelt eller via en bjelkelagstegning.

Enten bytter bjelkelaget retning etter at hjertet veggen tar slutt, eller så må bjelkelaget avveksles før den går over veggen som TS vil fjerne. I andre tilfeller vil veggen være bærende.
Finnes det noen måte å se det visuelt?
Karrock Karrock skrev:
Ah, sorry. Syntes allikevel jeg leste om alle blå innlegg og lette etter betong. Men både prefabbbetong og plasstøpt er betong. Så det kan og bør undersøkes uansett.
Øvrige synlige bjelkelag har spor av plankeform i taket, noe jeg tror tyder på plasstøpt. Jeg skal imidlertid ta bort litt innertak i det aktuelle rommet!

S
Jeg synes absolutt det er verdt å sjekke med kommunen hva for mer underlag som finnes. Dessverre, hvis du skal kontrollere retningen på bjelkelaget visuelt og du har undertak, så trenger du på en eller annen måte lage hull, derfor kan det være bra å sjekke med kommunen om det finnes andre tegninger først.

• Liker
Kingofexpectation
  • Laddar…
ser ut som den bærende veien i kjelleren er formet som en "T" i det rektangelformede huset. Det kanskje gir en sikrere gjetning ? ;)

S
G gaia skrev:
ser ut som den bærende veien i kjelleren er formet som en "T" i det rektangelformede huset. Det kanskje gir en sikrere gjetning ? ;)
Hva mener du nå?

Har nå sjekket og lett; jeg finner ingen bedre underlag på bjelkelag etc.

Er det mulig å med hjelp fra konstruktør utelukke at veggen er bærende gjennom et stedbesøk, eller vil jeg måtte veksle av uansett?

S
Du har ingen mulighet til å se om det finnes en avveksling før veggen du vil fjerne i det hele tatt?

Jeg vil anbefale å veksle av i så fall. Skriv til en PM til meg om du vil at jeg skal hjelpe til med dimensjoneringen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.