Er det?

Kortside der takstolene går fra langside til langside, spennvidde 8 m.

Gavlen jeg lurer på har fem store vinduer og en altandør, ingen stendere i den veggen direkte.

Det jeg tenker er at første takstol får støtte på langsidene kun og holdes oppe av dette.

Huset er et modulhus fra 1972, og nærmer seg utskifting av samtlige vinduer.

Du skriver litt merkelig men hvis ikke man har bygd inn en grov regel/pelare i veggen i midten av spennet så er antagelig takstolen selvbærende. Har de andre takstolene samme dimensjon og mangler de også støtte i midten i form av hjertveggar eller pelare?

Jeg bor også i et hus fra 72 som minner en del om det du beskriver. Vi har dog bare fem vinduer og ingen dør som original. Sitter det ingen stendere mellom vinduene? Hos oss er veggen bygget slik at den er stendiget med 2 stk 45x70 ved siden av hverandre hver 120 cm, og mellom disse sitter vinduene. Eller rettere sagt er det slik det skal være. Vi oppdaget nylig at husets forrige eier hadde fjernet to av disse "stolpene" for å få plass til å bytte det ene vinduet mot en verandadør. Så på 3,6 m sitter det ingen stendere i det hele tatt. Selv om gavlen står igjen, kan man når man ser nøye se at det er en liten setning. Taket henger litt ned på midten. Så noen forskjell gjør jo stenderne.

Du kan jo vende deg til bygningsetaten i din kommune og se hva de har for tegninger på ditt hus. Med litt flaks kan du der se hvordan huset er konstruert. Rundt den tiden ditt hus er bygget, forekom det noen ganger at man brukte sidepostene i vinduene som en del av den bærende konstruksjonen. Er ditt hus bygget slik, vil du helst støtte takstolen med noe annet mens du har vinduene ute, for å unngå setninger.

Hei, ja det sitter en vegg i hele huset på midten, den er dog laget med 45*45.

6 vinduer + dør er det. Og sitter karm mot karm. Så trolig er karmene med i den bærende konstruksjonen, så man får vel bytte to vinduer om gangen eller støtte.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.