Hei,

Satte inn den andre ytterdøren, denne gangen mellom kjeller og garasje. Alt var i lodd før karmeskruene gikk i, måtte forsterke med 3 ekstra karmeskruer på grunn av dårlig feste i lettbetongen.

Når døren ble løftet på så passet den "perfekt" direkte! Alle gliper var jevnstørre og passe.

UIVsZ3K.jpg
RvKIIiJ.jpg

MEN så legger jeg merke til at venstre øvre kant på dørbladet stikker ut ca 5 mm!?

LQNeWbR.jpg

JV8VXOC.jpg

Jeg kontrollerer igjen karmen med loddet og alt ser rett ut bortsett fra 2 målepunkter som tidligere var riktige. Trolig har disse endret seg mens jeg skrudde i karmeskruene.

Nedenfor ser vi venstre karm:

SEKeuTE.jpg

Nedenfor ser jeg høyre karm:

tkMfbk1.jpg

Selv om boblen er innenfor så blir dette et problem ettersom karmene luter hver sin vei, dvs. uflaks, ellers kunne man kanskje justert noe og fått et mellomting.

Finnes det noe jeg kan gjøre her for å få det i det minste litt bedre? Eller er det bare å plukke ned karmen, fylle i hullene og sette nye hull igjen?

Alternativet er selvfølgelig å leve med det, døren står beskyttet i garasjen, men det vil åpenbart irritere i hvert fall meg ;)

P
Det holder jo å flytte et hjørne av karmen et sted, innover eller utover (avhengig av hvor!)

Handyman 1 skrev:
Det er jo nok å flytte et hjørne av karmen et sted, innover eller utover (avhengig av hvor!)
Ja, problemet er at akkurat øvre venstre hjørne og nedre høyre hjørne har jeg måttet sette ekstra skrue i siden de andre ikke festet som de skulle i lettbetongen.

I øvre venstre hjørne sitter det 2 ekstra skruer midt mellom de som allerede er der og så sitter det en ekstra skrue nederst til høyre, typ 5 cm over terskelen.

Å flytte hullene noen mm går ikke uten å fylle dem først, og da må hele karmen ut. Så da er alternativet å bore nye hull, men det blir fryktelig mange hull i karmen da :(

Det merkelige er at det bare er oppe i venstre hjørne som dørbladet stikker ut, alle andre hjørner er perfekte, man skulle jo ellers tro at det også ville være skjevt nede i høyre hjørne.

P
Ta bort noen karmskruer, kile fast karmen i riktig posisjon og skumme den fast kanskje i stedet.

Handyman 1 skrev:
Ta bort noen karmskruer, kile fast karmen i riktig posisjon og skumme fast den kanskje istedenfor.
Ja det er et alternativ! Hvordan er det ellers å flytte karmskruene til utsiden istedenfor, dvs. den tynne delen av karmen? Problemer?

• Liker
PåLandet
  • Laddar…
Om man skal sette skum, har dere forslag til noe? Jeg var på Hornboch hvor de hadde en masse forskjellige skum, men de pekte egentlig bare ut et alternativ for dører og det var deres eget lavbudsjett skum som ikke virket så veldig godt likt?

Tok ut 3 karmskruer(2 ekstra, 1 ordinær) øvre venstre hjørne og 2(1 ekstra, 1 ordinær) høyre nedre hjørne. Med hjelp av 2 kraftige kiler(innsiden i de 2 hjørner der skruer ble tatt bort) kunne jeg få dørbladet til å passe bedre. Karmen stikker nå ut noe venstre topp men det tror jeg er akseptabelt.

Spørsmålet er nå hvordan jeg skal feste det. Setter jeg skruer er det stor risiko for at det beveger seg igjen eller at det drar til feil retning så da antar jeg at det er fugeskum som gjelder. Problemet med dette(for hvorfor ikke) er at rommet å legge skum på er veldig lite som man kan se på disse bildene:

wK9vNlN.jpg
EoUTl2y.jpg

nXWx5e1.jpg
MWvyPJi.jpg
DtUNsJa.jpg
5NTHRlv.jpg

På visse steder er det et par mm på det meste, men dette kanskje rekker i kombinasjon med de karmskruer som sitter der? Hvilken fugeskum er det man skal ha? Har hørt at vanlig fugeskum presser ganske bra på karmen så man risikerer å få et resultat der karmen bøyer seg og døren kiler. Så vidt jeg forstår skal man sette avstandsstykker mellom dørblad og karm for å unngå at karmen forandrer seg.

En annen idé er å sette inn dørene på samme måte som de som bygde huset gjorde. d.v.s måle ut hvor skruene skal sitte i veggene, hakke opp lekablokkene og trykke inn trestykker, det virker å være effektivt, da trenger man ikke heller ha plastplugger. MEN jeg mistenker at her finnes fallgruver og at det kan veldig godt gi lignende resultater.

Jeg tror likevel at jeg kommer til å la de karmeskruvene som sitter nå sitte igjen, og så kjører jeg vanlig fugemasse rundt karmen. Der det er smalt må man trykke til røret så det går inn. Jeg tror ikke på plex-versjonen ettersom den tydeligvis blir ganske myk, her trengs noe som er stabilt.

For at døren ikke skal skjære må man trykke mellom noen form for distanser imellom dørblad og karm, og det er vel her jeg kommer til å ha litt arbeid med å finne gode distanser, mistenker at kiler ikke er noen god idé?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.