Holder på å renovere en gammel hytte (fra 20-tallet gjetter jeg) og fant noen plater bak ovnen som jeg antar har fungert som en slags varmeisolasjon.

Noen som har sett lignende før og har en anelse om hva det er for noe? Vil jo gjerne fortsette å rive, men ikke på bekostning av helsen :)

Gammelt kjøkken med grønn vegg, en vedovn, og metallpanne på benken. Hvite plater bak ovnen, antatt brukt som varmeisolering. Grønnmalt vegg med avskallet maling og avslørt murverk; mulig varmeisolering bak en gammel komfyr i en renoveringsprosess av en stue.

Takk på forhånd!

JanneJanne123
Ser ut som eternit, går det an å få et bilde ovenfra der det er umalt?

Staffans2000
Det kan det være.
Når du banker på dem. Hvordan høres det ut?

Uansett. De er fastspikret ser det ut som. Så trenger du å fjerne dem, prøv å dra ut spikrene. Går ikke det, ville jeg selv ha trukket på skuldrene, grepet brekkjernet og lirket dem løs litt forsiktig.

Var malte rundt omkring, gravde litt på toppen, føles som tykk gips, men kanskje eternitt også gjør det?

Grønn overflate med utskrapet materiale som ligner tykk gips eller kanskje eternit.

Staffans2000
Nei.
Da er det trolig gips. Eternit er hardt som stein.

Brøt bort en bit, ser ut som gips med trespon i? Antar det er ufarlig da :) Bilde av bortbrutt bit fra vegg, viser hvitt materiale med innblandet treflis, ligger mot grønn og brun overflate.

Staffans2000
Tresponarmert gips! Aldri sett det tidligere, men en gang må være den første.
Tydeligvis ikke eternitt i alle fall.

Hehe ja, skal nevnes at jeg bor i Norge, de kanskje gjør ting litt annerledes her ;)

Takk for alle hjelpsomme svar!

• Liker
SueSue
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.