Jeg ville vurdert å prøve å spre lasten, men vurdert om plywood som skrus i samtlige bjelker er et bedre alternativ. Bygde en kjøkkenøy med granittplate som ble plassert på tilsvarende måte rett over en takstol. Regnet på det og konstaterte at vekten ikke blir mer enn hva du har der, men enda mer spredt, da jeg brukte sokler i stedet for føtter.

Det hele gikk strålende, men etter noen måneder begynte jeg å oppdage malingsflak på gulvet i rommet under. Det viste seg at taket begynte å bue på grunn av den langvarige vekten... Min løsning (etter raskt å ha stampet opp taket midlertidig) ble å legge inn en limtredrager i taket for å holde kjøkkenøya på plass.

Men, merk at dette er i et hus fra 74 som ble bygget på en ettermiddag når alle kontrollørene var på pause og stenderverket består av hurtigtvokst balsatre, og de byggherrene som var involvert var grovt alkoholiserte. (Kanskje overdriver litt, de hadde sikkert en edru praktikant)

• Liker
Violina
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Jeg ville vurdere å prøve å spre ut lasten, men vurderte om plywood som skrus i samtlige bjelker er et bedre alternativ
Bygde en kjøkkenøy med granittplate som ble plassert på tilsvarende vis rett over en takstol.
Regnet på det og konkluderte med at vekten ikke blir mer enn hva du har der, men enda mer spredt, da jeg brukte meg av sokler i stedet for føtter.

Det hele gikk bra, men etter noen måneder begynte jeg å oppdage malingsflak på gulvet i rommet under. Det viste seg at taket begynte å bue på grunn av den langvarige vekten...
Min løsning (etter å raskt ha hevet taket midlertidig) ble å legge inn en limtredrager i taket for å holde kjøkkenøya på plass.

Men, merk at dette er i et hus fra 74 som ble bygget på en ettermiddag når alle kontrollantene var på pause og stokken består av hurtigvokst balsatre og de byggere som var involvert var alvorlig alkoholisert. (Kanskje overdriver noe, de hadde sikkert en edru praktikant)
Okei! Da hadde du dessuten bedre forutsetninger enn meg da du har sokler. Vårt hus er også bygd 74…
Vet du om du også hadde 220mm bjelker. Hva hadde du for lengste avstand til bærende vegg? Felt du inn "limtrebiter" mellom takstolene eller la du inn en helt ny bjelke?

En 20mm plywood er enkleste løsning som kan holde...

Ja, 220mm bjelker med 3.5m spennvidde, så det *burde* fungert.

Jeg gjorde det enkelt ved å legge inn en, nei vent, jeg brukte to limtrebjelker, (fordi den 220 bjelken jeg fikk tak i tilfeldigvis var rundt 8m, og det føltes unødvendig å kaste halve når det heller kunne brukes)
parallelt med den eksisterende midtbjelken etter at jeg hadde pumpet opp bjelken med en jekketralle.
Deretter brukte jeg et antall franske treskruer for å dra sammen alle tre bjelker til en enhet med tanke på at gulvet bare er festet i den opprinnelige bjelken.
(Jeg ville ikke risikere at det skulle bli noen form for bevegelig glippe mellom gulv og limtre som kan lage lyd når man går på overetasjen.)
Hadde jeg åpnet opp fra overetasjen ville jeg nok lagt bjelkene midt mellom de eksisterende og skrudd fast gulvet i dem.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.