Jeg bor i en enetasjes villa fra 1968 med krypkjeller. Når det gjelder fundamentering og bjelkelag står det slik om hovedbygningen: Tekst som beskriver grunnkonstruksjon med betongplinter, prefabrikkerte isolerte bjelkelagsplater "Uppåkra" av betong, og kantbalk av betong.
Er det en bra krypkjeller? Har lest mye negativt om krypkjellere men er det bedre med en krypkjeller i betong? Hva skal man tenke på når man har en slik type krypkjeller?
 
Jeg ville nok si at ut ifra den beskrivelsen går det ikke å avgjøre om det er en bra eller dårlig krypkjeller :)
Holdbarhetsmessig er det sikkert ikke noe problem.
Om det er risiko for fukt avhenger av andre faktorer.
Moderne krypkjellere er alltid isolert utenfra og godt drenert, noe som ikke alltid var tilfelle for 30 år siden.
Under huset bør det ligge et dypt lag singel og deretter plast som skrår fra midten ut mot grunnmuren - heller ikke det vanlig før - men det går jo som oftest å sjekke ved å krype inn under huset og inspisere...

Man kan jo gjøre en fuktmåling også i tillegg til en visuell besiktigelse

/K
 
  • Liker
MSjöström
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.