2.608 lest ·
5 svar
3k lest
5 svar
Er dette en bærende vegg til tross for langsgående takbjelker?
Hei,
Vi er i ferd med å endre planløsningen vår. Huset er en enetasjes + kjeller, den ene delen bygget -39 og den andre delen tilbygget -77.
Mitt spørsmål er:
Er veggen vi har tenkt å rive bærende?
Jeg har vedlagt en ytterst lekker paint-bilde som illustrerer husets layout sett ovenfra med litt farger og beskrivelse, og et par bilder av det faktiske bildet.
Veggseksjonen vi ønsker å rive er den med en rød sirkel rundt seg og det har opprinnelig vært en av husets gamle yttervegger. Det har også vært et vindu i den veggen tidligere.
Som også litt halvt uklart fremgår av bildet (lilla pil) så løper takstolene langs veggens retning, altså ligger det kun én takstol på veggen.
Vi har et firma her som har tenkt å gjøre en del av arbeidet, men rivingen og alt annet enkelt, men tidskrevende arbeid gjør jeg selv. Vår prosjektleder trodde ikke at dette var en bærende vegg da han var her og tittet, men det var før jeg eksponerte veggen og kunne konstatere hvordan det så ut. Hva tror dere?
Takk!
Vi er i ferd med å endre planløsningen vår. Huset er en enetasjes + kjeller, den ene delen bygget -39 og den andre delen tilbygget -77.
Mitt spørsmål er:
Er veggen vi har tenkt å rive bærende?
Jeg har vedlagt en ytterst lekker paint-bilde som illustrerer husets layout sett ovenfra med litt farger og beskrivelse, og et par bilder av det faktiske bildet.
Veggseksjonen vi ønsker å rive er den med en rød sirkel rundt seg og det har opprinnelig vært en av husets gamle yttervegger. Det har også vært et vindu i den veggen tidligere.
Som også litt halvt uklart fremgår av bildet (lilla pil) så løper takstolene langs veggens retning, altså ligger det kun én takstol på veggen.
Vi har et firma her som har tenkt å gjøre en del av arbeidet, men rivingen og alt annet enkelt, men tidskrevende arbeid gjør jeg selv. Vår prosjektleder trodde ikke at dette var en bærende vegg da han var her og tittet, men det var før jeg eksponerte veggen og kunne konstatere hvordan det så ut. Hva tror dere?
Takk!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det er en plankevegg som har vært en gavlyttervegg. Den er delvis bærende. Det er ingen store laster, men den må avveksles. Hvis det finnes en gulvbjelke (i loftsbjelkelaget) nærmest den gamle gavlen som er spikret i plankeveggen, er det egentlig bare plankmengden over åpningen som trenger støtte. Det trengs litt mål og tegninger for å kunne regne på det. Takstolen kalles for svensk takstol.
Hei,J justusandersson skrev:Det er en plankvegg som har vært en gavelyttervegg. Den er delvis bærende. Det er ingen store laster, men den må avveksles. Om det finnes en gulvbjelke (i vindsbjelkelaget) nærmest den gamle gavelen som er spikret i plankveggen, er det egentlig bare plankemengden ovenfor åpningen som trenger støtte. Det trengs litt mål og tegninger for at man skal kunne regne på det. Takstolen kalles for svensk takstol.
Mange takk!
Jeg har tenkt meg opp i morgen for å ta en kikk på hvordan det ser ut ved takstolen som ser ut til å være over veggen i fokus, og tar (forhåpentligvis) gjerne bilder som jeg legger inn her, om du er OK med å kommentere
Jeg har for øvrig vedlagt tegninger både for den opprinnelige konstruksjonen og for tilbyggingen.
Hei igjen. Snoket litt rundt veggen, men når jeg i dag planla å fjerne så mye som mulig, oppdaget jeg at det er et mellomrom (se bilde) ved så å si alle bordene til bjelken i taket, med unntak av bordet nærmest yttervegg.J justusandersson skrev:Det er en plankvegg som har vært en gavelyttervegg. Den er delvis bærende. Det er ingen store laster, men den må avveksles. Hvis det finnes en gulvbjelke (i loftsbjelkelaget) nærmest den gamle gavlen som er spikret i plankveggen, er det egentlig bare plankmengden ovenfor åpningen som trenger støtte. Det trengs litt mål og tegninger for at man skal kunne regne på det. Takstolen kalles for svensk takstol.
Tyder ikke det også på minimal eller ikke-eksisterende belastning?
Klikk her for å svare