Om du nå vil fjerne isolasjonen så bløt den, tre plastpose over og skjær bort isolasjonen. Det der trenger du ingen sanerer for.
Asbest er et arbeidsmiljøproblem og ikke et folkehelseproblem.
Fredrik
Hei! Legger ved et par bilder til, en krøll og en skjøt. Jeg synes det ser likt ut som på den rette delen. Huset er fra -72 og er dermed produsert etter at alarmrapportene kom men før forbudet trådte i kraft. Mer isolasjon skal bort da vi flytter vannforsyningen til kjøkkenet (OT, men det vi gjør er å slå sammen det klassiske minimale syrerommet a la 70-tallet med det bitte lille 70-tallskjøkkenet og får et vettig stort og hyggelig rom).
Synes det er virkelig moro at dere engasjerer dere i min fundering, takk!
Men det er jo antagelig årsaken til at man har fjernet en bit isolasjon. Dvs man har laget en ny skjøt på et gammelt rør.
Det er nok like uvanlig at man har isolasjon med malt gasbind på moderne rør med presskobling, så her er det nok snakk om en påskjøting på et gammelt rør helt enkelt.
OT, men presskoplingen er en over 50 år gammel svensk oppfinnelse. Det kunne rent teoretisk være en autentisk installasjon med steinull, gasbinda og presskopling fra sent 60-tall, men sannsynligvis ikke.
Det visste jeg faktisk ikke, men når begynte man å bruke presskoplingen i vanlige installasjoner? Det må ha vært på 90-tallet det ble allment spredt?
Hei! Legger ved et par bilder til, en bøy og en skjøt. Jeg synes det ser likt ut som på det rette partiet. Huset er fra -72 og er dermed produsert etter at bekymringsmeldingene kom, men før forbudet trådte i kraft.
[bilde]
Litt utydelig, men det ser ut som noe hvitaktig akkurat i bøyen (innenfor gasbindet)?
Dette kan være asbest, ettersom det var nettopp i bøyene man brukte dette materialet
Det visste jeg faktisk ikke, men når begynte man å bruke presskoblingen i vanlige installasjoner? Det må være på 90-tallet det ble allment spredd?
Jeg vet at faren min jaget på sine rørleggere under begynnelsen av 70-tallet for å ta i bruk Mapress-koblinger, men han talte for døve ører. Tror ikke det ble akseptert av norske rørleggere før 2000. Da han la VVS-en i huset mitt i 2005 hadde det akkurat begynt å være standardprosedyre
nja tolker nok mer bildet som at noen har skåret bort en bit av isolasjonen og kommet på at det ser stygt ut og klint på et lag hvitmaling for at alt skal ha samme farge og ikke bryte for mye mot veggen bak.
rød pil = enden av mineralullsisolasjon, kanskje prefabrikkert rørskål
gul pil = umalt kobberrør, loddet med rørbøy
grå pil = hvitmalt rørbøy
blå pil = isolasjon sannsynligvis av/med asbest
[bilde]
Og alt innkapslet i hvitmalt gasbind.
Og jeg tolker bildet som at noen har malt over isolasjonen....
Interessant at man kan se så forskjellige ting....
Men så finnes det de som hevder at USA aldri var på månen...
Det finnes de som tror på julenissen....
...og så finnes det de som kapper disse rørene på et rett sted og løfter ut mistenkte bøyinger hele og dermed slipper man å fundere på asbest eller ikke.
Litt upraktisk om man bare hadde tenkt ny isolasjon på de gamle rørene
Ellers er det vel ikke optimalt å skjøte kobberrør på gamle galvaniserte rør med tanke på potensialforskjellen.
Merk vel at jeg gir råd ut fra min egen tro. Jeg handler som jeg lærer bort.
Nå har du begynt å rykke i bøylene også ser jeg.. jeg anbefaler deg virkelig å ta en prøve i det minste, om det så finnes asbest, så er det bare din egen innstilling til dette materialet som avgjør hva du gjør.
Det beste er så klart å ta ditt et saneringsfirma (som ikke jukser) og rive det bort. Alt annet er utenkelig etter min mening.
Har du barn så er det ditt forbannede ansvar.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.