Kan du ikke vise bilder som viser mer av helheten? Som det er nå så ser alt ganske vinklet ut i enda en "anklage-håndverkeren"-tråd. Dessuten utelater du informasjon og/eller ignorerer visse spørsmål som er veldig relevante for å vurdere hvor godt montert disse karmene er.

J
Kan du ikke dekke skadene med en veggboks? Nei, men seriøst, jeg synes det er bedre at du utfører alt arbeidet selv hjemme fremover. Du virker å vite hvordan det skal gjøres. På denne måten unngår du alle fremtidige problemer også.

• Liker
fremax og 1 annen
  • Laddar…
Etter å ha satt inn mange dører og vinduer, i alle fall et tjuetall, så synes jeg at du bør vurdere svarene her som forsvarer håndverkeren og de utfordringene som dette arbeidet innebærer. Jeg har aldri opplevd at en vegg er nøyaktig i vater, noe som medfører at karmen kommer til å stikke frem et sted, hvilket enkelt ordnes med en listing. Gips har den fordelen at det er veldig enkelt å reparere, tar kort tid og blir alltid pent. Se på forskjellige gipssparkelprodukter hos din byggevarehandel, og du vil finne mange forskjellige og gode produkter. Selv bruker jeg med stor tilfredsstillelse Ardex A45 eller 828 som gir et utmerket resultat, fyller veldig bra og er lett å etterarbeide for et perfekt resultat. Lykke til.

Det er vi som har skåret bort papiret, snekkeren etterlot gipsen helt smuldret opp bak papiret og lot som ingenting.
Og til saken hører at snekkeren satte opp veggen også, og han visste hvilke mål vi hadde på karmen.

Det synes på de to første bildene at reglene er litt innenfor gipsen, med andre ord så hadde det enkelt gått an å sage/skjære bort litt gips før dørkarmen ble montert.

På bilde tre ser det ut som om karmen stikker ut like mye hele veien, så virker veggen å være i lodd om karmen er i lodd, med andre ord virker karmen være "slarvaktig satt".

• Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
OveRaskopp skrev:
Etter innsats av mange dører og vinduer, i alle fall et tjuetalls, så synes jeg at du bør betrakte de svar her som forsvarer håndverkeren og de vanskeligheter som dette arbeidet innebærer. Jeg har aldri vært med om at en vegg er helt i vater hvilket fører med seg at karmen kommer til å stikke frem et sted, noe som enkelt ordnes med en saling.
Gips har den fordelen at det er veldig enkelt å reparere, tar kort tid og blir alltid pent, se på forskjellige gipssparkelprodukter hos din bygghandler og du vil finne mengder av ulike, og bra, produkter. Selv bruker jeg med stor tilfredsstillelse Ardex A45 eller 828 som gir et utmerket resultat, fyller opp enormt bra og lett å etterarbeide for et perfekt resultat. Lykke til.
Nå som jeg leser tråden innser jeg at det kan fremstå slik, og det var iallfall ikke min mening, og jeg tror ikke noen andres heller. Jobben er ikke ok utført om ingen spesielle årsaker som ikke har kommet frem i tråden foreligger. Og selv da er det ikke ok da TS burde fått informasjon om dette. Derimot vil jeg ikke henge ut håndverkeren på grunn av knapphendig informasjon.

S
Noggrann_husägare skrev:
Så om jeg tolker deres svar rett - det er altså greit å være brutal og skade omkringliggende materiale og karm bare det dekkes av lister og foring til slutt, samt at døra er i vater?
Om skadene skjules av lister så ja, hva forventer du deg? At han skal bytte hele gipsplaten med sparkling og hele kittet for deg pga. en skade som vil bli skjult av foring og aldri mer forstyrre deg etter det?

Sist redigert:
Noggrann_husägare skrev:
Så om jeg tolker svarene deres riktig - det er altså greit å være brutal og skade omkringliggende materialer og karm så lenge det dekkes av lister og fôr til slutt, samt at døren er i vater?
Litt i den retningen er nok den generelle oppfatningen i byggebransjen, ja.

Om skaden på gipset i hjørnet og klemskaden på karmen i samme hjørne dekkes av dørkarmen så er det jo ingenting å snakke om. (Jeg hadde dog vært like irritert som TS på de unødvendige skadene, men veldig fornøyd når det var klart og karmen dekket skadene...)

At det noen ganger er umulig å få en dørkarm rundt med veggen, og samtidig få døren i vater, er nok ganske vanlig. Har selv opplevd både dørkarmer og veggregler som ikke er spikerrette, og som avviker opp mot 4 mm fra typverdi, (f.eks. en 45 mm regel som bare er 41 mm). Tre er et levende materiale og har denne typen av "avvik". Dette gjør at om det er millimeterpassning på dørkarm og veggtykkelse og/el dørkarm og døråpning i vegg så blir det lett/ofte problem. Hvis man til dette legger et gammelt hus, som ofte avviker betydelig mer i presisjon enn nybygde hus, så får man at det alltid trengs ekte håndverk for å få alt sammen til slutt til et akseptabelt utseende.

Selv er jeg ikke håndverker, men opptrer som sådan i mitt eget hus og økonomibygninger. Gamle, renoverte, ombygde, tilbygde flere ganger gjennom tidene. Kan ikke huske et eneste arbeid jeg har gjort der det ikke har vært nødvendig å skreddersy løsninger og forsøke å lure øyet for å få det til.

Som tidligere påpekt så kjenner vi ikke til omstendighetene om hvilke momenter som har inngått i arbeidstiden, noe som kan påvirke enormt mye, men om man antar at døråpningene har eksistert og det bare har vært å ta to dørkarmer og montere så føles 5-6 timer for en snekker som urimelig. For meg som amatør første gang jeg monterer en dør, ja, men ikke en profesjonell snekker. (Dog kan jo også en profesjonell snekker muligens aldri ha jobbet med dørmontering før antar jeg, og da tar det lengre tid også for vedkommende, men det bør likevel ikke ta så lang tid. Når den første er montert og man den harde måten har funnet hva som fungerer og hva som ikke gjør det, så går montering nr. 2 mye raskere.)

Skadene som du hevder er vandalisme og gud vet alt, er helt normale bygningsskader som oppstår i prinsippet hver dag. De kan avhenge av flere faktorer. Man har tatt en plate som har blitt satt ned på gulvet, og så har hjørnet blitt litt tilskadet. Hjørnet stakk kanskje ned forbi bjelkene, og man kom borti dem med karmen ved installasjonen osv. Så lenge en slik skade du har vist til, dekkes av listverket, og i ditt tilfelle dekker en vanlig 56mm list dette. Man ser jo tydelig at veggen ikke engang er ferdig og malt. Hadde du påpekt at du helst hadde sett at snekkeren hadde fylt inn med litt gipsmasse, hadde han sikkert gjort det. I prinsippet bruker man aldri tid på slikt som aldri kommer til å bli sett. Nettopp fordi det koster penger. Noe dere ofte klager over hver dag.

Du utelater hele tiden informasjon og vil ikke si noe om veggen er rett eller skjev. Man setter ALLTID dør og karm i vater uansett veggens helning hvis ikke annet ønskes. Det er ikke uvanlig at dørkarmen noen ganger stikker utenfor veggen i en retning. Det kan man løse med en dekklist hvis det inntreffer. Tiden 6 timer kan vi heller ikke si noe om fordi vi ikke vet forutsetningene. Å sette inn en dør+karm kan ta alt fra 20 min til 8 timer eller mer. Avhenger helt av forutsetningene.

Men om din håndverker kom til et helt ferdig hull og han "bare" skulle sette inn karmen inkl. dør og ikke engang montere listverk osv osv, ja, da er en time per dør mer passende. Så kommer tiden det tar å bære inn verktøyene/karmene osv osv.

Men som sagt, når du bevisst ikke vil svare på visse detaljer, tror jeg at mer ligger bak dette. Skadene du påpekte er iallfall ikke unormale at de kan oppstå, og dekkes de av listverket du skal ha, så er det ingenting å gjøre et stort oppstyr av. Men med tanke på tonen din allerede fra start så vil dette ikke nå frem til deg. Du vil fortsatt mene at det er vandalisme uansett.

Det er første gang vi har en snekker hjemme, så vi har ingen erfaring med hvordan det skal gå til eller hva som er vanlig, og hva man kan forvente seg. Derav tråden i dette forumet :)
Dørene er i vater, eller de stopper der man slipper dem uten å bevege seg i noen retning.
Håndverkeren har laget begge døråpningene ved en tidligere anledning, og alle verktøy og karmer var på plass da han skulle montere dem. Gipsen var hel og fin før karmene ble satt på plass.
Hærverk har jeg ikke sagt noe om, men jeg ser ikke hvordan dette er gjort på en omsorgsfull måte heller.

Skadene på karmene ser ut til å ha oppstått på grunn av skjødesløst montering av karmene, der de har slått altfor hardt med en hammer/slegge.

• Liker
Joak
  • Laddar…
Mja, riktig så enkelt synes jeg ikke at det er. Det kommer trolig til å bli helt ok når listene er montert, men døråpningen er litt for liten og dørkarmen er voldet på plass i stedet for å justere åpningen. Dessuten samme snekker som har gjort alt sammen. Å få en døråpning i en innervegg innenfor toleranse er ikke vanskelig, rutine for en yrkessnekker. Så kan man jo fundere på hvordan man lykkes med monteringen av list, når summen av døråpningsbygging+dørmontering ser slik ut...??:rolleyes::confused:

• Liker
MultiMan og 1 annen
  • Laddar…
Har samme snekker gjort alt (tatt opp hull samt satt inn dør) så er det underlig.
Spør snekkeren hvorfor døren ikke flukter med veggen og hvorfor det tok tre timer/dør.
Kanskje karm og dør er ulike tykke, kanskje det satt en regel akkurat der, kanskje.......
Avvent betaling til dere har fått svar.
Jeg hadde ikke godtatt det uten forklaring.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.